یبوست چیست و چه علائمی دارد ؟ + درمان های خانگی و دارویی

یبوست به این معنی است که حرکات روده شما دشوار است یا کمتر اتفاق می افتد. تقریبا بیشتر افراد در مرحله ای از زندگی خود یبوست را تجربه کرده اند. تحقیقات نشان می‌دهد بین ۱۶ تا ۲۰ درصد از کل جمعیت آمریکای شمالی، دچار یبوست مکرر یا مزمن هستند. زنان بیشتر از مردان دچار یبوست می‌شوند. برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد زنان ۲ تا ۳ برابر بیشتر از مردان به این اختلال دچار می‌شوند.همچنین افراد بالای ۶۵ سال در معرض بیشترین خطر قرار دارند. حدود نیمی از مراجعان پزشکان گواراشی که از اختلات گوارشی رنج می برند،یبوست داشتند.

یبوست

علائم یبوست

فاصله بین دفعات دفع مدفوع و اجابت مزاج در افراد با هم فرق دارد. بعضی از افراد سه بار در روز دفع مدفوع دارند در حالی که بعضی فقط دو بار در هفته دفع می کنند. اگر سه روز یا بیشتر دفع مدفوع نداشته باشید، معمولا نشانگر یبوست است. اگر سه روز از آخرین دفع مدفوع بگذرد، یعنی مواد غذایی خورده شده بیشتر از 3 روز در مجاری گوارشی مانده اند، که موجب سفت شدن مدفوع و سختی دفع آن می شود.

اگر مدفوع  شما سفت باشد و به سختی و عمل دفع همراه با فشار زیاد باشد  و یا ناقص باشد، همگی به این معناست که شما به مشکل یبوست دچار شده اید.

حجم مدفوع  شما کاهش یافته است و احساس تخلیه ناکامل پس از اجابت مزاج دارید، در مدت 2-3 ماه،دچار یبوست شده اید.

اگر در قسمت شکم و معده احساس درد دارید،در طول روز بی اشتها هستید و یا احساس تهوع دارید هم می تواند از دلایل یبوست باشد.

نیاز به کمک گرفتن از دست‌ها برای اجابت مزاج مانند تخلیه دستی یا دستکاری قسمت پایین شکم هم می تواند از علائم این مشکل باشد.

عوارض یبوست مزمن و طولانی چیست؟

اگر مشکل یبوست شما طولانی شود و آن را جدی نگیرید،مشکلات زیر را به همراه خواهد داشت:

  • بواسیر یا هموروئید
  • شقاق مقعدی یا فیشر
  • گیرافتادگی مدفوع
  • بیرون زدگی راست روده
  • جوش صورت

پس اگر دچار این مشکل هستید؛ حتما این مسئله را جدی بگیرید، قبل از اینکه دچار مشکل جدی تری شوید. خوب اجازه بدید قبل از اینکه وارد بحث های درمانی شویم، با توجه به جمله ی پیشگیری بهتر از درمان دلایل ایجاد یبوست را با هم بررسی کنیم و از بروز این مشکل جلوگیری کنیم.با ما همراه باشید.

چرا دچار یبوست می شویم؟

کمبود آب بدن : اگر به اندازه کافی در طول روز آب نخورید، سوخت و ساز بدن شما کم می شود و زمینه ایجاد یبوست فراهم می شود.این مسئله را هم در نظر بگیرید که نوشیدنی های حاوی کافئین آب بدن شما را کاهش می دهد. برای درمان یبوست باید به اندازه ی کافی آب بنوشید تا بدن را هیدراته کنید. بهتر است که هر 2 ساعت یک لیوان آب مصرف کنید.

بارداری : یبوست یکی از عوارض شایع بارداری است که اغلب زنان باردار به آن دچار می‌شوند. یکی از دلایل ایجاد یبوست، افزایش هورمون پروژسترون است که حرکت ماهیچه‌های صاف کل بدن مثل ماهیچه‌های روده را کند می‌کند و همین اتفاق باعث می‌شود غذا از روده آرام‌تر عبور کند و زمانی که با بزرگ شدن رحم فشار روی رودۀ شما بیشتر ‌شود، این مشکل نیز بیشتر خواهد شد. اگر شما باردار هستید و یبوست هم دارید، مقدار زیادی غذا با فیبر بالا مانند میوه ها و سبزیجات و دانه های کامل بخورید. مقدار زیادی نوشیدنی بنوشید و تا آنجا که می توانید، ورزش کنید. شنا و پیاده روی می توانند انتخاب های خوبی باشند.

اضافه وزن : وقتی پرخوری می کنید و یا ورزش را کنار میگذارید و دچار اضافه وزن می شوید درحقیقت سوخت و ساز بدن شما کاهش یافته است. کاهش متابولیسم، باعث مشکل شدن عمل دفع و ایجاد یبوست می شود، اما این موضوع که  بسیاری از افراد چاق شدن و اضافه وزن را به یبوست ربط می‌دهند، یعنی عنوان می کنند شکم ما خوب کار نمی‌کند، به همین دلیل چاق می‌شویم، یک باور غلط است و یک چنین موضوعی درست نیست.

محصولات لبنی : محصولات لبنی مانند شیر و پنیر هم می‌توانند باعث بروز یبوست شوند. اما چرا و چطوری؟ به خاطر اینکه میزان کلسیم موجود در این مواد غذایی زیاد است. اگر میزان کلسیم بدن بالا تر از حد نرمال باشد عملکرد عضلات روده‌ی بزرگ دچار مشکل می‌شود.در بین محصولات لبنی شیر لعاب بیشتری دارد و به همین دلیل امکان دارد که در روده‌ها سفت شود و دفع مواد زائد را سخت‌تر کند.

استرس، اضطراب و افسردگی : دستگاه گوارش با ذهن و احساسات  هماهنگ است، تا جایی که بسیاری دستگاه گوارش را «مغز دوم» می‌نامند. رابطه‌ای باورنکردنی بین مغز و روده شما وجود دارد، به این ترتیب که وقتی ذهن شما درگیر چیزی باشد و استرس داشته باشید، سیستم گوارش‌تان تحت تاثیر قرار می گیرد و ممکن است موجب مشکلات زیادی مثل جمله یبوست شوید.

نوشیدنی های الکی : مصرف نوشیدنی های الکی باعث کاهش آب بدن می شود،بدن برای دفع مدفوع به آب نیاز دارد. کمبود آب بدن شما را مستعد بروز بیماری هایی از جمله یبوست می کند.

تغییرات در روال عادی و روتین زندگی : تغییرات در زندگی و بهم خوردن متابولیسم بدن باعث ایجاد یبوست می شود،به طور مثال وقتی که سفر میکنید و در زمان های غیر روتین زندگیتان غذا میخورید، به توالت می روید و می خوابید،این مسئله متابولیسم بدن شما را بهم می زند،و می تواند باعث ایجاد یبوست شود.

به تعویق انداختن دستشویی : اگر از جمله افرادی هستید  که توالت رفتن خود را به تعویق می اندازید و در صورت نیاز این کار را انجام نمی دهید ، بیشتر از سایر افراد مستعد بیماری های دستگاه گوارش و ییوست خواهید بود.

افزایش سن و پیری: با افزایش سن،متابولیسم و سوخت ساز بدن شما کاهش می یابد، با کاهش سوخت و ساز، فعالیت روده ها را کم می کند و دستگاه گوارش به درستی کار نمی کند و یبوست بروز می کند.

برخی مشکلات پزشکی و دارویی هم باعث ایجاد یبوست می شوند:

  • برخی از بیماری‌ها مانند سکته مغزی‌،‌ بیماری پارکینسون و دیابت
  • مشکلات روده بزرگ،‌ از جمله انسداد روده‌،‌ سندرم روده تحریک پذیر
  • استفاده بیش از حد یا سوء استفاده از ملین
  • مشکلات هورمونی‌،‌ از جمله کم کاری تیروئید
  • دیابت

درمان های خانگی برای یبوست

درمان های خانگی برای یبوست

آب

هنگامی که از یبوست رنج می برید، بسیار مهم است که مایعات کافی بخورید.حتما حدود 8 تا 10 لیوان آب در روز بنوشید.برای اینکه آب تاثیر بیشتری بر عملکرد بدن شما داشته باشد می توانید آن را یک شب در ظرف مسی قرار دهید و آن را اول صبح ناشتا میل کنید.این کار جنبش روده را تحریک می کند و در چند روز به شما نتایج خوبی خواهد داد.همراه آب پیشنهاد می کنم  آب میوهای تازه و سبزیجات هم در برنامه غذایی روزانه خودتان جا دهید.این نکته را هم به یاد داشته باشید  نوشیدنی های الکلی و کافئین دا هر دو باعث کم آبی بدن می شوند و می توانند وضعیت شما را بدتر کنند.

فیبر

فیبر برای عبور از دستگاه گوارش و تشکیل مدفوع به آب نیاز دارد. فیبر را کم‌کم به رژیم غذاییتان اضافه کنید تا بدن‌ به آن عادت کند. اگر به مصرف بالای فیبر عادت ندارید، حتما آن را با مقدار زیاد آب مصرف کنید تا جذب و عبور آن از دستگاه گوارش آسان شود،اگر تصمیم دارید.

نکته! مصرف زیاد فیبر بدون نوشیدن آب کافی یبوست و درد شکمی شما را بدتر می کند! اگر تصمیم گرفتید فیبر بیشتری مصرف کنید، هر دو ساعت یک بار ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌لیتر یا یک تا دو فنجان آب بنوشید. در طول روز نیز مصرف آب را افزایش دهید.

مایعات گرم

اگر صبح ها ناشتا مایعات گرم بخورید اینکار باعث تحریک روده و هضم بهتر غدا می شود.به طور مثال آب و لیمو و یا آب و عسل می تواند،برای شروع صبح،مناسب باشد که حتی به لاغری شما کمک می کند. لیمو به دلیل داشتن اسید سیتریک یک محرک قوی برای سیستم گوارشی به شمار می‌رود؛ علاوه بر این مصرف لیمو به دفع سموم و مواد هضم نشده باقی مانده در دیواره روده بزرگ هم کمک می‌کند.  آب لیمو هم در این راه می‌تواند برای درمان یبوست استفاده شود.

برای این کار می توانید آب نصف لیمو را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید.یا اینکه یک قاشق غذا خوری از عسل و آب لیمو را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و هر روز صبح با معده خالی بخورید.

بالا نگه داشتن پاها در هنگام اجابت مزاج

اگر یبوست دارید در زمانی که در توالت هستید،پاهای خود را به کمک یک صندلی بالا ببرید،به طوریکه زانوها خم شوند و زاویه مستقیمی با شکم داشته باشند،این حالت به دفع سریعتر شما کمک می کند.

روغن زیتون

برای درمان سریع یبوست می توانید روزانه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به صورت ناشتا میل کنید،روغن زیتون با تحریک دستگاه گوارش به دفع بهتر غذا کمک می‌کند؛ به همین دلیل اگر به صورت منظم از این روغن استفاده شود از بروز یبوست نیز جلوگیری می‌شود.

 پاپایا درمانگر یبوست

این میوه را با نام خربزه درختی، پاپایه و پاپیتا هم می‌شناسند. آنزیم papain در پاپایا به هضم بهتر پروتئین کمک می کند.همچنین این میوه به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان‌ها و مواد ضد التهابی در درمان مشکلات گوارشی بسیار تاثیر دارد. مصرف سه عدد پاپایا در طول ۷ روز باعث درمان شدیدترین یبوست ها می شود. در یک مطالعه، افرادی که یک فرمول مبتنی بر پاپایا را به مدت ۴۰ روز دریافت کردند، بهبود قابل ‌توجهی در یبوست و نفخ را مشاهده کردند.با همه ی تعریف هایی که این از این میوه کردیم این نکته را هم در نظر بگیرید،اگر دچار بیماری خاص هستید، این میوه را با احتیاط بیشتری مصرف کنید.

سبوس گندم

گندم نوعی گیاه است و از پوسته خارجی دانه آن (سبوس) برای درست کردن دارو استفاده می‌شود. سبوس گندم یک منبع سرشار از فیبر است، که به معجزه ی درمان یبوست شناخته می شود.در اینجا برای شما دستور تهیه ی معجون قاتل یبوست با سبوس گندم را آورده ایم:

طرز تهیه

برای نرم شدن اجابت مزاج سبوس گندم و شکر سرخ را با یکدیگر به نسبت مساوی مخلوط کنید.

از مخلوط حاصل یک قاشق مرباخوری سر پر در کودکان و یک قاشق غذاخوری در بزرگسالان در شیر گرم یا آب گرم حل کرده، میل شود.

این دستورالعمل را تا 40 روز می توانید مصرف کنید،و حتی آن را یک واحد غذایی می توانید درنظر بگیرید و اصلا نگران تنبلی روده نباشید.

درمان فشاری یبوست

یک درمان در این زمینه که مشکل شما را به سرعت رفع می کند طب فشاری یا فشار دادن قسمتی از بدن است. نقطه ای که باید فشار دهید درست چند میلی متر پایین تر از ناف می باشد.عرض انگشت سبابه در حدود 1 اینچ است.عرض انگشت سبابه خودتان را در 3 ضرب کنید.یا سه انگشت پایین تر از ناف،درست نقطه ای که برای درمان باید فشار دهید.

چطور این کار را انجام دهیم ؟

زمانی که در توالت هستید به مدت 1 تا 3 دقیقه این نقطه را فشار دهید. مدت فشار بستگی به شدت مشکل در روده شما دارد.

با فشار دادن این نقطه از بدن انرژی درمانی باعث شروع دفع مواد سمی از روده ها می شود، درست تاثیری که ماساژ عضلات شکم خواهد داشت.

از این روش برای درمان مشکلات گوارشی و قاعدگی هم می توانید استفاده کنید.

درمان یبوست

درمان های دارویی یبوست

اگر از آن دسته از افرادی هستید که به درمانهای خانگی اعتقاد ندارید،یا دچار یبوست شدید هستید و فکر میکنید درمانهای خانگی نمی توانند به شما کمک کنند.مکمل ها و قرص هایی هستند که با افزایش حرکات روده به کاهش علائم یبوست کمک می کنند.البته توصیه ما به شما این است که بخاطر عوارض گسترده این داروها حتما تحت نظر پزشک استفاده کنید.

ملین ها

مکمل های فیبر  Konsyl که باید همراه با آب فراوان مصرف شوند.

اسموتیک ها  که به مایعات کمک می کنند در کولون راحت تر حرکت کنند مثل Miralax

محرک هایی که باعث انقباضات ریتمیک در روده می شود مانند  Dulcolax

نرم کننده های مدفوع مثل  Surfak

چکیده 

در این مقاله سعی کردیم یبوست را با هم بررسی کنیم. از دلایل ایجاد یبوست،پیشگیری و راه های درمان همه را با هم بررسی کردیم.اگر نکته یا مطلبی هست که از دید شما جا افتاده است.و یا دوست دارید در این موارد بیشتر صحبت کنیم،از طریق کامنت ها با ما در ارتباط باشید. صمیمانه منتظر نظرات با ارزش شما هستیم.

Stethoscope

معرفی پزشکان و کلینیک ها

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *