هر آنچه باید درباره خواص انگور بدانید اینجاست!

درخت انگور به صورت بوته ای و رونده بر روی زمین کشیده شده است. میوه این گیاه بسته به گونه‌ های مختلفی که دارد به صورت گرد، کروی و کشیده موجود است و به صورت خوشه ‌ای، هر خوشه‌ این گیاه بیش از 50 تا 100 دانه انگور دارد. بسیار گوشتی و آبدار است که خواص این میوه بیشمار و استفاده‌های مختلفی از آن می‌شود. استفاده‌ های مختلفی از آن به ویژه برای مویز، شیره انگور، روغن انگور، سرکه ، آبغوره، غوره شور و … می‌شود. این میوه در بیشتر مناطق رشد می‌کند. برای رشد نیاز به خاک، دمای مناسب، نور خورشید، آبیاری و کود دارد. طعم شیرین و دلچسبی دارد. در ادامه با مجله “زیبا بمان” همراه باشید تا درباره خواص انگور بیشتر بدانید.

خواص انگور

ارزش غذایی انگور

انگور دارای مواد ضروری و اساسی که از جمله آن می توان به انرژی 69 کیلوکالری، کربوهیدرات 18 گرم، پروتئین 0.72 گرم، چربی کل 0.16 گرم، کلسترول 0 میلی گرم، فیبر خوراکی 0.9 گرم تشکیل شده است.

ویتامین های موجود در انگور شامل اسید فولیک 2 میکروگرم، نیاسین 0.188 میلی گرم، پیریدوکسین 0.086 میلی گرم، ریبوفلاوین 0.070 میلی گرم، تیامین 0.069 میلی گرم، ویتامین ث 10.8 میلی گرم، ویتامین آ 66 یکای بین‌المللی، ویتامین ایی 0.19 میلی گرم، ویتامین کا 14.6 میکروگرم می باشد. همچنین از الکترولیت های سدیم به میزان 1 میلی گرم و پتاسیم به میزان 191میلی گرم تشکیل شده است.

انگور از مواد معدنی همچون کلسیم 10میلی گرم، مس 0.127 میلی گرم، آهن 0.36 میلی گرم، منیزیم 7 میلی گرم، منگنز 0.071 میلی گرم، روی0.07 میلی گرم تشکیل شده است.

مواد مغذی گیاهی (فیتو-مواد مغذی) موجود در انگور شامل کاروتن-a (بتا) 1 میکروگرم، کاروتن-β (بتا) 39 میکروگرم، زآگزانتین 72میکروگرم می باشند.

خواص انگور

تقویت سیستم ایمنی بدن : انگور به علت داشتن فلاونوئید و مواد معدنی و انواع ویتامین ها ( ویتامین‌های C ،K و A) می تواند به سلامت بیشتر ارگان های بدن به خصوص سیستم ایمنی ما کمک کند و از سرماخوردگی مداوم ما جلوگیری کند.

پیشگیری از سرطان : از خواص انگور می توان به پیشگیری از سرطان اشاره کرد. انگور به‌ علت داشتن رسوراترول ضد التهاب، ویژگی‌های ضد سرطانی قوی‌ دارند. رسوراترول قادر است خطر ابتلا به سرطان روده‌ بزرگ و سینه را کاهش دهد. آنتوسیانین و پروآنتوسیانیدین در انگور، ویژگی‌های ضد تکثیری داشته و از رشد عوامل سرطان‌ زا پیشگیری خواهند کرد.آب انگور قادر است جلوی رشد و انتشار سلول‌های سرطانی را بگیرد. رنگ دانه هایی که در انگور موجود هستند می توانند سیستم ایمنی را در برابر بسیاری از بیماری ها محافظت کنند. 

پیشگیری از سرطان سینه : از خواص آب انگور سیاه یا بنفش در پیشگیری از سرطان سینه می توان نام برد. آنتی‌ اکسیدان‌ های موجود در انگور برای پیشگیری انواع سرطان‌ها مفید است و در برابر سرطان سینه می تواند بسیار موثر عمل کند. مواد شیمیایی موجود در انگور خود را به نواحی پیوند (که واکنش‌های شیمیایی در آن نقاط انجام می‌شوند) می‌رساند و آروماتاز (تبدیل اندروژن به استروژن) را مهار می‌کنند. مهار ترشح استروژن در بدن زنان از پیشرفت سرطان سینه جلوگیری خواهد کرد.

فعالیت ضد باکتریایی : انگور دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی بوده و قادر به محافظت فرد در برابر ابتلا به عفونت است. و بدن را در برابر فلج اطفال و همچنین هرپس سیمپلکس که موجب بیماری هایی مانند تبخال لب یا تبخال تناسلی می‌شود، به ‌شدت محافظت می کند.

درمان خستگی: از خواص انگور می توان به تامین آهن (کمبود آهن، فرد را دچار ضعف و خستگی می‌کند و از کارایی ذهن او می‌کاهد) اشاره کرد. کم خونی موجب خستگی می شود و مصرف انگور می تواند به رفع این خستگی کمک کند. 

میگرن : نوشیدن آب انگور در صبح بدون شکر به درمان میگرن کمک می‌کند. سردردهای میگرنی دلایلی مختلفی همچون عدم تعادل شیمیایی بدن، خواب کم، تغییرات آب‌ و هوایی یا کمبود مواد مغذی در بدن دارد. آنتی‌ اکسیدان‌های این میوه به درمان دردهای میگرنی کمک خواهد کرد.

دیابت : عصاره‌ی آب انگور هیپرگلیسمی (افزایش قند خون) را مهار کرده و می‌تواند در کنترل دیابت بسیار نقش مؤثری را ایفا کند.

آسم : از خواص انگور می توان به درمان آسم اشاره کرد که به علت داشتن قدرت مرطوب ‌کنندگی انگور می تواند می‌تواند رطوبت ریه‌ ها را افزایش و از حملات آسمی بکاهد.

خواص انگور برای یبوست

یبوست : از خواص انگور می توان به ملین بودن آن اشاره کرد و علت آن نیز اسید ارگانیک، قند و سلولز موجود در انگور است. همچنین عملکرد ماهیچه‌های روده و معده را تنظیم و موجب درمان یبوست مزمن خواهد شد. انگور به علت داشتن فیبرهای نامحلول بعد از مصرف ، زمانی که از مجرای گوارشی عبور می کند دست ‌نخورده باقی می‌مانند. به هنگام افزایش حجم فیبر،  تشکیل مدفوع و خروج آن از بدن به ‌راحتی انجام خواهد شد.

بیماری قلبی : از خواص انگور به پیشگییری از بیماری قلبی می توان اشاره کرد. انگور باعث افزایش  مقدار اکسید نیتریک موجود در خون می شود و اینگونه جلوی لخته شدن خون در بدن را خواهد کرد. آنتی اکسیدان های موجود در انگور از اکسیداسیون کلسترول بد (LDL) که موجب گرفتگی رگ‌های خونی شده (دلیل اصلی بیماری‌های قلبی عروقی) جلوگیری می‌کند. انگور حاوی مقدار زیادی فلاونوئید هستند که نه ‌تنها علت اصلی رنگ انگور هستند، بلکه آنتی اکسیدان‌ های قوی‌ نیز به شمار می آیند. آنتی اکسیدان‌های موجود در انگور، رسوراترول (resveratrol ) و کوئرستین (quercetin)، می‌توانند عملکرد رادیکال ‌های آزاد و اثرات مضر کلسترول بد خون را روی رگ‌های خونی خنثی کنند. و این دو نوع فلاونوئید آنتی اکسیدانی مانند پاک‌ کننده‌ها عمل کرده و از تجمع پلاکتی کاسته و سموم موجود در خون را فیلتر می ‌کند.

تقویت استخوان ها : انگور به علت داشتن ریزمغذی ‌هایی مانند مس، آهن و منگنز برای تشکیل و استحکام استخوان مهم هستند. وجود منگنز در بدن بی‌نهایت ضروری بوده و به سوخت‌ و ساز پروتئین، کلاژن سازی و عملکرد سیستم عصبی کمک می‌کند.

سو هاضمه: انگور می تواند از حرارت بدن بکاهد و سوهاضمه و سوزش معده را درمان کند.

اختلالات کلیوی : انگور باعث افزایش ادرار می شود که می‌تواند میزان اسیدیته‌ ناشی از اسید اوریک را کاهش دهد. و با حذف اسید اوریک از دستگاه ادراری از تنش و فشار روی کلیه‌ ها کاسته می‌شود.

سطح کلسترول : در انگور ترکیبی به نام تروستیلبن وجود دارد که می تواند موجب کاهش کلسترول در خون شود. ساپونین موجود در پوست انگور می تواند به‌ وسیله‌ چسبیدن به چربی‌ ها، جلوی جذب آنها را در بدن بگیرد.

آلزایمر : سوراترول، که نوعی پلی ‌فنول در انگور باعث کاهش از سطح پپتید آمیلوئید-بتا در بیماران مبتلا به آلزایمر می شود. انگور می‌تواند باعث سلامت مغز شود.

تباهی لکه زرد : انگور قرمز دارای خاصیتی است که می تواند جلوی از دست دادن بینایی مربوط به سن و تباهی لکه‌ زرد را بگیرد. انگور می تواند سلامت چشم را تأمین ‌کند و فرد را از بیماری‌ های مربوط به شبکیه‌ که بینایی را به‌خطر می‌اندازد، مصون نگه‌ ‌دارد. 

آب مروارید: وجود آنتی اکسیدان های فلاونوئید موجود در انگور می‌توانند خطر رادیکال ‌های آزاد را کاهش و جلوی صدمات آنها را بگیرد. رادیکال‌های آزاد موجب بیماری ‌هایی مانند آب مروارید، مشکلات قلبی-عروقی، سرطان و انواع متفاوت بیماری‌های مربوط به سن میشوند.

از خواص دیگر انگور 

انگور خشک ‌شده یا  کشمش سرشار از مواد مغذی بوده و می‌تواند در درمان بسیاری از اختلال‌ها مانند یبوست، اسیدوز (کاهش سطح بی ‌کربنات مایع خارج سلولی و قرار گرفتن ‌pH خون در محدوده‌ی اسیدی)، کم‌ خونی، تب و اختلال عملکرد جنسی کمک کننده باشد. کشمش به افزایش وزن سریع کمک می‌کند و از سلامت عملکرد چشم‌ها محافظت می‌کند.

مصرف روزانه آب انگور می تواند موجب پایین آوردن فشار خون شود. و همچنین نوشیدن آن در صبح بدون شکر به درمان میگرن کمک می‌کند.

آب انگور برای افراد مبتلا به سل ریوی و بواسیر مفید است.

آب انگور می‌تواند عفونت‌های باکتریایی روده و دستگاه‌های دیگر بدن را برطرف سازد.

روغن هسته انگور گرم كننده بدن است، اين روغن ضد يبوست مي‌باشد.

نکات و مضراتی که باید درباره انگور بدانید!

باید بدانید که تمام انگورها در رنگ ها و شکل های متنوع دارای خواص مشابهی هستند.

مصرف بیش از حد از آب انگور می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود.

هسته انگور نیز برای اشخاصی که مثانه و کلیه ضعیف دارند مضر است.

اگر معده ضعیف دارید بهتر است انگور را بدون پوست میل بفرمایند زیرا پوست آن دیر هضم بوده و باعث دل درد، نفخ و عوارض دیگر خواهد شد.

مصرف بیش از حد انگور ممکن است باعث مدفوع آبکی یا اسهال شود در این حالت باید از مصرف انگور خودداری کنید.

Stethoscope

معرفی پزشکان و کلینیک ها

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *