عرقیات خنک‌کننده برای کاهش دمای بدن در تابستان

عرقیات خنک کننده برای کاهش دمای بدن

تابستان، گرم‌ترین فصل سال است که خصوصا در مناطق کویری و خشک مشکلات بسیاری را برای افراد ایجاد می‌کند. یکی از مواردی که معمولا در این فصل اتفاق می‌افتد و افراد را درگیر می‌کند، گرمازدگی است. اگر مجبور به کار در بیرون از منزل و در یک محیط باز باشید، این مسئله را بیشتر درک می‌کنید. بسیاری از افراد گرمازدگی را جدی نمی‌گیرند، در صورتی که این مسئله ممکن است بسیار خطرناک باشد و حتی باعث رفتن به حالت کما یا مرگ فرد شود. اگر فصل تابستان و گرمای آن برای شما ناراحت‌کننده است، می‌توانید راهکارهایی را برای کاهش دما و خنک کردن بدن خود در نظر بگیرید و این فصل زیبا را راحت‌تر پشت سر بگذارید. بهترین راه برای کاهش دمای بدن، استفاده از عرقیات گیاهی است که علاوه بر خاصیت خنک‌کنندگی، فواید دیگری نیز برای بدن دارد. در ادامه این مقاله 10 عرق گیاهی خنک‌کننده را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

عرق گل محمدی

عرق گل محمدی یا همان گلاب، یکی از انواع عرقیجات معطری است که خانم‌های ایرانی معمولا در تهیه دسرهای شیرین مانند شل‌زرد، فرنی، حلوا و … مورد استفاده قرار می‌دهند. این عرق خوش‌عطر، خواص درمانی و دارویی بسیاری دارد که از بین آن‌ها می‌توان به ضد اسهال، ضد نفخ، ضد التهاب، تقویت قلب، تقویت معده، آرامش اعصاب و پاکسازی پوست اشاره کرد. به همه این فواید، خاصیت خنک‌کنندگی و رفع عطش در تابستان را نیز اضافه کنید.

عرق نعناع

یکی از مهم‌ترین عرقیات گیاهی که در خانه بسیاری از ایرانی‌ها وجود دارد، عرق نعناع است. نعناع خواص درمانی و دارویی بسیار زیادی دارد که از بین آن‌ها می‌توان به رفع دل‌درد، بهبود فرآیند گوارش، درمان سرماخوردگی، کاهش مشکلات تنفسی، رفع خستگی روحی و جسمی و … اشاره کرد. در کنار همه این‌ها، خواص خنک‌کنندگی نعناع را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. نعناع عطر و طعمی خوشایند دارد و به عنوان یک نوشیدنی خنک برای رفع تشنگی در فصل تابستان استفاده می‌شود.

عرق شاه‌تره

شاه‌تره، طبیعتی سرد دارد و به عنوان یک خنک‌کننده طبیعی در تابستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. گیاه شاه‌تره دمای بدن را کاهش می‌دهد، خون را سم‌زدایی می‌کند و برای درمان بیماری‌های کبدی نیز مفید است. استفاده از این عرق به صورت روزانه برای افرادی که بسیار گرمایی هستند و مجبورند در فصل تابستان زیر آفتاب کار کنند، توصیه می‌شود. شاه‌تره، برای رفع تشنگی بسیار مفید بوده و از گرمازدگی جلوگیری می‌کند.

عرق کاسنی

از جمله گیاهانی که معمولا به همراه شاه‌تره پیشنهاد می‌شود، کاسنی است. کاسنی طبیعتی سرد دارد و برای رفع تشنگی و کاهش دمای بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاهش کلسترول خون، سم‌زدایی کبد و درمان جوش صورت، از دیگر فواید عرق کاسنی است. خوردن 2 فنجان عرق کاستی در روزهای گرم سال باعث تعریق بیشتر شده و گرما را از بدن انسان خارج می‌کند.

عرق آویشن

آویشن، به تنهایی یک داروخانه است که فواید زیادی داشته و در درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید می‌باشد. آویشن گیاهی خوش‌عطر است که از آن به عنوان ادویه در برخی از غذاها نیز استفاده می‌شود. طعمی تند دارد و مانند نعناع، دارای طبیعتی گرم و خشک است. بسیاری از افراد این گیاه را به عنوان دارویی برای سرماخوردگی در زمستان مورد استفاده قرار می‌دهند، اما شاید ندانند آویشن خاصیت خنک‌کنندگی نیز دارد و برای رفع تشنگی و عطش در تابستان بسیار مفید است.

عرقیات خنک کننده

عرق رازیانه

یکی از عرقیات خنک‌کننده ، عرق رازیانه است . رازیانه، بر خلاف طعم گرم و خشکی که دارد، برای رفع تشنگی و پیشگیری از گرمازدگی در تابستان بسیار مفید است. رازیانه به عنوان یک خنک‌کننده طبیعی عمل کرده و التهاب ناشی از گرما را در بدن کاهش می‌دهد. افزایش اشتها، تنظیم پریود خانم‌ها، درمان سنگ مثانه و کلیه، کاهش گرگرفتگی در دوران یائسگی و کاهش وزن، بخشی از خواص بی‌شمار عرق رازیانه است.

عرق زیره

زیره، دانه‌هایی معطر و خوش طعم هستند که از آن‌ها به عنوان ادویه در برخی از غذاهای سنتی ایرانی، مانند انواع پلو، استفاده می‌شود. عرق زیره طبیعتی گرم و خشک دارد، اما بهترین نوشیدنی برای روزهای گرم تابستان است. این گیاه در طب سنتی نیز جایگاه ویژه‌ای داشته و برای کاهش وزن، کاهش نفخ، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و کمک به هضم غذا، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عرق بیدمشک

بیدمشک را حتما می‌شناسید و بارها شربت خنک آن را نوش‌جان کرده‌اید. بیدمشک یکی از عرقیات خنک‌کننده  و آرام‌بخش طبیعی است که برای خواب راحت‌تر و کاهش استرس پیشنهاد می‌شود. تقویت قلب، تقویت معده، کاهش دردهای عضلانی از دیگر خواص این گیاه دوست‌داشتنی است. عرق بیدمشک طبیعتی سرد و تر دارد و به عنوان یکی از بهترین خنک‌کننده‌های تابستانی شناخته می‌شود. افرادی که به آب سرد یا میوه‌های خنک تابستانی حساس هستند می‌توانند به جای آن‌ یک لیوان شربت بیدمشک بنوشند و عطش روزهای گرم تابستان را برطرف نمایند.

عرق بهارنارنج

عرق بهارنارنج از شکوفه‌های سفید درخت نارنج در اوایل بهار تهیه می‌شود. بهارنارنج طبیعتی گرم دارد، اما به عنوان یک طعم‌دهنده برای نوشیدنی‌های خنک تابستانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر گرما باعث بهم ریختن اعصابتان می‌شود و روی رفتارتان تاثیر می‌گذارد، از عرق بهارنارنج غافل نشوید. بهارنارنج برای درمان بی‌خوابی‌های شبانه و تپش قلب مفید بوده و استرس را از شما دور می‌کند.

عرقیات خنک‌کننده : عرق خارشتر

خارشتر، که به آن ترنجبین نیز گفته می‌شود، نوعی گیاه دارویی است که در طب سنتی جایگاه خاصی دارد. این گیاه به عنوان ضدعفونی‌کننده برای بیماری‌های عفونی، کاهش درد سینه، درمان سنگ کلیه و مثانه، درمان سرفه … مورد استفاده قرار می‌گیرد. خارشتر طبعی گرم و تر دارد و استفاده از آن برای رفع عطش و کاهش تب مفید است. این گیاه با افزایش میزان تعریق باعث کاهش گرمای بدن و خنک شدن آن می‌شود.

در این مقاله تعدادی از عرقیات گیاهی که خاصیت خنک‌کنندگی و کاهش دمای بدن را دارند، معرفی کردیم و در مورد هریک از آن‌ها توضیحاتی را دادیم. می‌توانید در فصل گرم تابستان این عرقیات را به عنوان یک نوشیدنی خنک نوش‌جان کرده و این فصل گرم را به خوبی و خوشی پشت سر بگذارید. برخی از این عرقیات، مانند گلاب یا عرق بهار نارنج، طعم و عطر فوق‌العاده‌ای دارند، اما برخی دیگر تندمزه هستند یا حتی مزه تلخی دارند. اگر طعم عرقیات را دوست ندارید، می‌توانید آن را به صورت شربت با مقدار کمی شکر، آب، آبلیمو و … ترکیب کنید تا نوشیدن آن علاوه بر رفع عطش، برایتان لذت‌بخش نیز باشد.

Stethoscope

معرفی پزشکان و کلینیک ها

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *