بهترین ویتامین ها برای کنترل ریزش مو و منابع این ویتامین ها

داشتن مو های سالم و زیبا تبدیل شده به یکی از خواسته های بسیاری از افراد و این را باید دانست که نه تنها آلودگی ها، استرس، عادت های نادرست، تاثیر ژن، سن و تغییرات هورمونی در ریزش و آسیب رسیدن به مو ها موثر اند بلکه تغذیه نادرست، کمبود ویتامین ها و به طور کلی رژیم غذایی ناسالم روی ریزش مو تاثیر دارد. مواد معدنی و ویتامین ها نقش اساسی در تقویت و استحکام مو ها دارند به همین دلیل موجب شده است که مصرف آنها یکی از راه های جلوگیری و کاهش ریزش مو باشد و به پر پشت شدن، زیبایی و افزایش استحکام مو ها کمک شایانی کند.

ویتامین های مناسب برای کنترل ریزش مو را بشناسیم

به طور کلی ویتامین B5، ویتامین B6، بیوتین، فولیک، فولیک اسید، ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E به طور مستقیم روی پوست، بدن و به ویژه مو تاثیر می گذارد. تا زمانی که ویتامین های خاص در زمان مناسب و به اندازه مصرف شوند می توان گفت توانایی کنترل ریزش مو را دارند و مسئله مهمی است که با هر کدام آشنا بوده و بدانید در چه زمان و به چه مقدار نیاز است تا آن را مصرف کنید.

شایع ترین دلایل ریزش مو

  • رژیم غذایی نامناسب
  • کمبود ویتامین ها
  • برخی از آسیب های جسمی
  • ابتلا به برخی بیماری
  • کمبود پروتئین در رژیم غذایی
  • مصرف برخی دارو ها
  • ریزش مو پس از بارداری
  • تغییرات هورمونی
کدام ویتامین ها برای ریزش مو خوب هستند

بهترین ویتامین ها برای کنترل ریزش مو

در ادامه درباره ویتامین هایی که به کنترل ریزش مو کمک می کند، صحبت خواهیم کرد:

ویتامین A

تمامی سلول های بدن برای رشد به ویتامین A نیاز دارند و برای جلوگیری از ریزش مو نیز می توان از آن استفاده نمود. ویتامین A تنها به جلوگیری از ریزش مو کمک نمی کند بلکه برای کمک به غدد پوست جهت تولید ماده روغنی به نام سبوم که پوست سر را مرطوب و به سلامت مو کمک می کند نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد. به طور کلی رژیم غذایی حاوی این ویتامین به سالم نگه داشتن و رشد مو ها کمک خواهد کرد. ویتامین A را می توانید از طریق مصرف سیب زمینی های شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج، کلم پیچ که دارای بتاکاروتن هستند و به ویتامین A تبدیل می شوند و محصولات حیوانی چون شیر و ماست، تخم مرغ،جگر، ماهی دریافت نمایید.

ویتامین های گروه B

نتیجه برخی مطالعات کمبود بیوتین را با ریزش مو مرتبط دانسته و بیوتین یکی از ویتامین های شناخته شده برای ریزش مو است. در افراد کمی دیده می شود که به علت کمبود بیوتین دچار ریزش مو شده باشند زیرا ویتامین B در بسیاری از محصولات غذایی موجود است و افراد از طیف گسترده ای از مواد غذایی آن را دریافت می کنند. برخی از ویتامین های گروه B در ساخت گلبول های قرمز نقش دارند که در نهایت به دریافت اکسیژن و مواد مغذی توسط پوست سر و فولیکال ها کمک میکنند و این فرایند برای رشد مو مهم و ضروریست.ویتامین B2 نیز با کنترل استرس به رشد مو کمک می کند. ویتامین B را میتوان از بسیاری از غذا ها دریافت کرد و برخی از آن ها شامل: غلات سبوس دار، بادام، گوشت، ماهی، سبزیجات تیره و غلات سبوس دار دریافت کنید. ویتامین B2 در تخم مرغ، گوشت، پاپایا، پرتقال، حبوبات و مرغ یافت می شود.

ویتامین C

یکی از دلایل مسدود شدن رشد مو و پیر شدن مو ها رادیکال های ازاد هستند که با مصرف ویتامین C که یک آنتی اکسیدان قوی است می توان با استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد مبارزه کرد. این ویتامین به بدن برای تولید کلاژن و جذب مواد معدنی و آهن کمک می کند و گزینه مناسبی برای رشد مو و جلوگیری از ریزش ان ها است. ویتامین C را می توان با مصرف توت فرنگی، مرکبات، فلفل، لیمو شیرین، پرتقال و کیوی دریافت کرد.

ویتامین E

همانند ویتامین C، ویتامین E نیز یک آنتی اکسیدان مفید برای مبارزه با استرس اکسیداتیو می باشد و ان را می توان از دانه های آفتاب گردان، بادام، اسفناج و آووکادو دریافت کرد.

ویتامین D

به طور دقیق و کامل نمی توان گفت ویتامین D در کاهش ریزش مو و تقویت مو ها موثر است اما می توان مقدار کمی آن را با آلوپسی مرتبط دانسته و در برخی از تعداد کم تحقیقاتی که وجود دارد آورده شده است که ویتامین D به ایجاد فولیکول کمک می کند. اغلب افراد این ویتامین را به مقدار کافی دریافت نمی کنند. بهترین منبع این ویتامین همانطور که می دانید خورشید است اما میتوان از منابع غذایی چون ماهی های چرب، روغن کبد ماهی و برخی قارچ ها و غذا های غنی شده مقداری از این ویتامین را دریافت کرده.

کدام ویتامین ها برای ریزش خوب هستند

سایر موادی که می توانند به شما در جلوگیری ریزش مو کمک کنند

آهن

آهن به گلبول های قرمز خون در انتقال اکسیژن به سلول ها کمک می کند و این امر برای بسیاری از عملکرد های بدن و رشد مو مفید است. کمبود آهن موجب کم خونی می شود که یکی از دلایل اصلی ریزش مو است. تخم مرغ، عدس، اسفناج و گوشت قرمز منابع غذایی مناسبی برای جذب آهن هستند.

روی

کمبود روی می تواند از دلایل ریزش مو باشد و معمولا خانم های باردار، افرادی که الکل مصرف می کنند و افراد مبتلا به بیماری های گوارشی با آن روبه رو هستند زیرا روی در رشد و ترمیم بافت مو و عملکرد صحیح غدد روغنی اطراف فولیکول ها تاثیر دارد.برای جذب روی می توانید اسفناج، تخم کدو، عدس، جوانه گندم و گوشت گاو مصرف‌ کنید.

پروتئین

مو از پروتئین ساخته شده و پرتئین برای رش ان نیاز است به همین دلیل کمبود آن موجب ریزش مو می شود.

سلنیوم

سلنیوم ماده ی کمیابیست که خواص آنتی اکسیدانی دارد و عملکرد متابولیکی‌ بدن را تقویت می کند و به حفظ تعادل هورمونی و برای رشد مو ها و سلامت مو ها مفید است.

Stethoscope

معرفی پزشکان و کلینیک ها

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *