طرز تهیه دمنوش به لیمو و خواص آن

مصرف دمنوش‌ها و جوشانده های گیاهی از سالم‌ترین و مناسب‌ترین راه های پیشگیری و مقابله با درد های عمومی از قبیل سردرد،گلودرد،سوء هاضمه، سرماخوردگی ، استرس و اضطراب، تنش های روحی و روانی و … است. علاوه بر این بسیاری از اشخاص رابطه ای گرم و صمیمانه با عطر و بوی برخی از دمنوش ها برقرار می‌کنند که موجب مصرف روزانه‌ی این دمنوش‌ها می‌شود. در این بین یکی از دمنوش های پرمصرف و خوش عطر، دمنوش به لیمو می‌باشد .

دمنوش به لیمو برای‌ بی‌خوابی بسیار مفید بوده و بو و عطری شبیه لیمو دارد که از رایحه‌های پرطرفدار محسوب می‌شود . در این مطلب از زیبا‌ بمان می‌خواهیم شما را با برخی از خواص دمنوش به لیمو و طرز تهیه‌ی آن آشنا کنیم .

قبل از پرداختن به ادامه‌ی مطلب خوب است بدانید برخلاف باورعامه، دمنوش متفاوت از جوشانده است . به عبارتی، دم کردن و جوشاندن گیاهان، دو روش مختلف است که هر روش تاثیر جداگانه‌ای بر بدن می‌گذارد.

طرز تهیه دمنوش به لیمو

طرز تهیه دمنوش به‌لیمو

برای تهیه دمنوش به‌لیمو بهتر است از قوری سرامیکی یا چینی استفاده کنید . این دمنوش می‌تواند با استفاده از برگ تازه یا برگ خشک به‌لیمو تهیه شود .

کافیست یک قاشق مرباخوری از این گیاه را در یک قوری بریزید و آب هشتاد درجه سانتیگراد به آن اضافه کنید . قوری را به مدت بیست دقیقه در معرض حرارت غیر مستقیم قرار دهید و سپس دم کشیده‌ی آن را استفاده کنید

بهترین مکمل برای دمنوش به‌لیمو عسل است. عسل تلخی به‌لیمو را از بین می‌برد و طعمی کاملاً‌ لذت‌بخش به آن می‌دهد. از ترکیبات این دمنوش می‌توان به بهارنارنج ، گل گاوزبان ، گل محمدی ، اسطوخودوس و چای سبز اشاره کرد .

برخی از خواص دمنوش به‌لیمو

کاهش وزن

برگ های به‌لیمو که درای رنگ سبز و مات هستند و طعمی نسبتا تلخ و تند دارند دارای خاصیت های دارویی می‌باشند و از زمان های قدیم در طب سنتی استفاده می‌شده است. این گیاه پرخاصیت بدلیل دارا بودن مقادیر زیاد آنتی‌اکسیدان و فلاونوئید‌ها خاصیت چربی سوزی دارد و با جلوگیری از پرخوری و کاهش اشتها موجب لاغری و کاهش وزن کی‌شود .

کاهش استرس و اضطراب

آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئیدهای موجود در این دمنوش علاوه بر چربی سوزی با بهبود تعادل هورمون ها در بدن موجب بهبود خلق و خو و کاهش تشویش و استرس نیز می‌شود .

تقویت عضلات و ماهیچه‌ها

بله تعجب نکنید به‌لیمو از معدود گیاهانی است که به تقویت عضلات و ماهیچه‌ها کمک می‌کند .

استرس اکسیداتیو وقتی اتفاق می‌افتد که بین فعالیت رادیکال آزاد و آنتی اکسیدان تعادل وجود نداشته باشد که موجب آسیب پذیری عضلات می‌شود . هنگام ورزش و تحرک فعالیت رادیکال های آزاد زیاد می‌شود و همانطور که حدس می‌زنید ، به‌لیمو با کمک خاصیت آنتی اکسیدان خود تعادل لازم را ایجاد می‌کند و از آسیب عضلات جلوگیری می‌کند . بنابراین مصرف این دمنوش قبل از ورزش بشدت توصیه می‌شود.

معده و دستگاه گوارش

از مهمترین خواص به‌لیمو درمان معده درد، سو هاضمه، کاهش نفخ شکم و سلامت دستگاه گوارش است . این گیاه خوش عطر خواص ضد کاندیدا و قارچ دارد . کاندیدا و قارچ از کمک کننده‌های دستگاه گوارش است و در جذب مواد مغذی همکاری می‌کند . در صورت افزایش شدید قارچ ها در بدن عملکرد روده‌ها مختل شده و وارد جریان خون می‌شوند که در اینصورت فرد دچار عفونت کاندیدا شده است.

دمنوش به لیمو با جلوگیری از عفونت کاندیدا در روده‌های کوچک، سلامت دستگاه گوارش را حفظ می‌کند. علاوه بر این به لیمو با رفع اسپاسم های عضلانی باعث کاهش نفخ شکم و انقباضات مشکل ساز معده می‌شود در نتیجه مشکلات دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد.

دمنوش به‌لیمو خواص دیگری مانند خلط آوری، بهبود میگرن ، تقویت حافظه ، رفع بی‌خوابی ، درمان تب و سینوزیت و کاهش درد قفسه سینه نیز دارد .

توجه داشته باشید که دمنوش به‌لیمو مضراتی نیز دارد که در صورت دارا بودن حساسیت‌های پوستی، اختلالات کلیوی و همچنین هنگام بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود .

Stethoscope

معرفی پزشکان و کلینیک ها

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *