12 ماسک صورت خانگی لایه‌بردار معجزه آسا برای پوست

امروزه با وجود آلودگی‌های محیطی و تغذیه‌ی نامناسب، پوست شما در معرض آسیب‌هایی مانند ایجاد چین و چروک، جوش و آکنه، لکه‌های پوستی و از دست دادن کلاژن است.  روش‌های خانگی با مواد گیاهی و طبیعی بسیاری برای لایه‌برداری پوست وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا با تنفس بهتر پوست و افزایش گردش خون در آن، پوستی سالم، درخشان و شاداب داشته باشید. یکی از مزیت‌های بسیار مهم روش‌های طبیعی برای درمان، حداقل بودن میزان عوارض آن است؛ به جز در موارد بسیار خاص، می‌توانید با خیالی راحت از ماسک صورت خانگی لایه‌بردار استفاده کنید. اکنون در مجله‌ی علمی “زیبا بمان” در کنار شما هستیم تا شما را با انواع ماسک صورت خانگی لایه‌بردار آشنا کنیم.

فواید ماسک لایه بردار

با بالا رفتن سن و کاهش رشد سلول‌های جدید پوستی و جایگزینی آن با سلول‌های قبلی، رنگ پوست کدر شده، دچار لکه‌های پوستی می‌گردد و چین و چروک در آن ظاهر می‌شود. لایه‌برداری شامل حذف سلول‌های مرده‌ی پوست (که باعث مسدود شدن منافذ پوست و آشکار شدن علائم پیری آن می‌شود) از لایه‌ی بیرونی آن است. با انجام این روش، گردش خون در سلول‌های پوستی و در نتیجه، تولید و رشد سلول‌های جدید افزایش می‌یابد؛ و همین مورد باعث می‌شود تا پوست سالم، نرم، شفاف و بدون لک و چین و چروک شود. 

انواع ماسک لایه‌بردار

توجه کنید که قبل از استفاده از ماسک صورت، حتما پوست خود را با صابون ملایم و آب ولرم شسته و با یک حوله‌ی نرم خشک کنید. به علاوه، ضروری است که در پایان کار، از یک کرم مرطوب کننده‌ی پوست استفاده کنید. همچنین، برای اطمینان از عدم حساسیت نسبت به مواد استفاده شده در داخل ماسک، روز قبل از استفاده از ماسک، آن را به مدت 30 دقیقه بر روی پوست دست خود امتحان کنید. در صورت بروز هر گونه واکنش غیرطبیعی، از ماسک صورت خانگی لایه‌بردار استفاده نکنید.

ماسک خیار

ساده‌ترین و در دسترس‌ترین ماسک لایه‌بردار پوست صورت، ماسک خیار است. یک عدد خیار را پوست گرفته و آن را له کنید. این ماسک را بر روی پوست صورت خود قرار داده، ماساژ دهید و پس از 5 دقیقه آن را بشویید. این ماسک غیر از لایه‌برداری، یک مرطوب‌کننده، صاف‌کننده و پاک‌کننده‌ی قوی برای پوست است.

ماسک روغن زیتون و شکر قهوه‌ای

چند قطره روغن زیتون (خالص، تصفیه نشده و کاملا طبیعی که حرارت ندیده و افزودنی شیمیایی ندارد) را با یک قاشق چایخوری شکر قهوه‌ای کاملا مخلوط کنید. مقداری از این ماسک را به آرامی با حرکات دایره‌ای بر روی پوست صورت خود به مدت 2 دقیقه ماساژ دهید. سپس صورت خود را با آب ولرم شسته و خشک کنید. از این ماسک برای انواع پوست می‌توان استفاده کرد.

ماسک عسل و شکر قهوه‌ای

یک قاشق چایخوری عسل طبیعی را با یک قاشق چایخوری شکر قهوه‌ای مخلوط کرده و آنقدر هم بزنید تا ترکیب یکنواختی بدست آید. این ماسک را به طور یکنواخت بر روی پوست صورت خود قرار داده و آن را به مدت 2 دقیقه ماساژ دهید. در پایان، صورت خود را با آب ولرم بشویید و خشک کنید. این روش پاکسازی با دارا بودن شکر، باعث کاهش تولید باکتری‌هایی می‌شود که منافذ پوست را می‌بندد.

بیشتر بخوانید : ماسک صورت خانگی عسل

ماسک کدوحلوایی، روغن نارگیل و شکر قهوه‌ای

یک قطعه‌ی کوچک کدو حلوایی را له کرده و با یک قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای، نصف قاشق چایخوری روغن ویتامین E و چند قطره روغن نارگیل ترکیب کرده و خوب هم بزنید تا ترکیبی همگن بدست آید. این ماسک را بر روی پوست صورت خود قرار داده و پس از سپری شدن 3 دقیقه، صورت خود را با آب ولرم بشویید. این ماسک حاوی کدو حلوایی است که منبعی غنی از انواع ویتامین، آنتی‌اکسیدان، کاروتین آلفا و بتا با پاک‌کنندگی بسیار مناسب پوست است.

ماسک شکر، نمک، روغن نارگیل و عسل

دو قاشق چایخوری شکر، یک قاشق چایخوری نمک و دو قاشق چایخوری روغن نارگیل را ترکیب کرده و هم بزنید تا ترکیبی همگن حاصل شود. به این ترکیب چند قطره عسل اضافه کنید تا ماسک لایه‌بردار شما آماده شود. این ماسک را 3 دقیقه بر پوست صورت قرار داده و سپس آن را با آب ولرم بشویید. شکر موجود در ماسک لایه‌بردار یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی پوست است و عسل موجود در آن، به نرمی و لطافت پوست کمک زیادی می‌کند. روغن نارگیل این ماسک هم خاصیت ضد قارچی و ضد میکروبی دارد. به دلیل وجود دانه‌های درشت نمک، استفاده از این ماسک برای پوست حساس و آسیب دیده مجاز نیست!

ماسک گوجه‌فرنگی و شکر

یک عدد گوجه‌ فرنگی له شده را با یک قاشق چایخوری پودر شکر خوب هم بزنید تا ماسک همگنی حاصل شود. این ماسک را به مدت 2 دقیقه بر پوست خود قرار داده و سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید. این ماسک به از بین رفتن دانه‌های سر سیاه پوست کمک می‌کند.

ماسک عسل و بادام

پنج عدد بادام را آسیاب کرده و آن را با یک قاشق چایخوری عسل به خوبی مخلوط کنید. این ماسک را به مدت 3 دقیقه بر روی پوست صورت خود قرار داده و سپس با آب ولرم آن را شستشو دهید. بادام موجود در این ماسک باعث روشن شدن پوست شده و عسل نیز پوست را صاف می‌کند. این ماسک علاوه بر لایه‌برداری پوست، حاوی مواد مغذی آن نیز هست؛ زیرا سرشار از ویتامین E، سلنیوم و چربی غیر اشباع مونو است.

ماسک آرد نخودچی، شیر و عسل

دو قاشق غذاخوری آرد نخودچی تازه و یک قاشق غذاخوری شیر را به خوبی ترکیب کرده و چند قطره عسل به آن اضافه کنید. این ماسک را بر روی پوست صورت قرار داده و پس از 3 دقیقه آن را با آب ولرم بشویید. این ماسک علاوه بر لایه‌برداری پوست، همانند یک پاک‌کننده‌ی قوی، رطوبت پوست را حفظ می‌کند.

توجــــه: جوی دو سر استفاده شده در ماسک‌های زیر، چربی پوست را جذب کرده و از این رو، این ماسک‌ها مناسب پوست چرب هستند؛ افرادی که پوست خشک دارند، از این ماسک‌ها استفاده نکنند!

ماسک موز، شیر و جوی دوسر

یک عدد موز رسیده را له کرده و با یک قاشق غذاخوری شیر ترکیب کنید تا خمیری نرم بدست آید. سپس جوی دو سر آسیاب شده را به این خمیر افزوده و پس از هم زدن، خمیری یکنواخت بدست آورید. این ماسک را 3 دقیقه بر روی پوست صورت و گردن خود به آرامی ماساژ داده، سپس با آب ولرم آن را بشویید.

ماسک ماست، خیار و جوی دو سر

یک عدد خیار را پوست گرفته، آن را له کنید و یک قاشق چایخوری ماست، دو قاشق چایخوری بلغور جوی دو سر آسیاب شده و یک قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید. این ترکیب را آنقدر هم بزنید تا خمیری یکنواخت حاصل شود. این ماسک را بر روی پوست خود قرار داده، ماساژ دهید و پس از 3 دقیقه آن را با آب سرد بشویید.

ماسک سیب، عسل و بلغور جوی دوسر

یک عدد سیب را له کرده و یک قاشق غذاخوری بلغور جوی دوسر آسیاب شده و چند قطره عسل به آن افزوده تا خمیری یک‌دست حاصل شود. این خمیر را به مدت 5 دقیقه بر روی پوست صورت خود قرار داده و سپس آن را بشویید.

ماسک آووکادو و بلغور جوی دوسر

یک قاشق چایخوری آووکادوی له شده را با دو قاشق چایخوری بلغور جوی دو سر آسیاب شده و چند قطره عسل کاملا ترکیب کرده و ترکیبی یکنواخت بدست آورید. این ماسک را بر روی پوست خود مالیده و بعد از 3 دقیقه، پوست صورت خود را با آب ولرم بشویید.

نکته:

استفاده از ماسک صورت خانگی لایه‌بردار برای تمامی افراد مجاز است. همچنین، توصیه می‌شود که حداکثر سه بار در ماه از این نوع ماسک‌ها استفاده شود؛ زیرا استفاده‌ی بیش از حد از آن، باعث ایجاد خشکی، خارش، التهاب و قرمزی می‌گردد.

از لایه‌برداری پوست‌های آسیب‌دیده که دارای جوش و آکنه هستند، یا دچار جراحت شده‌اند، یا عفونت در آن دیده می‌شود، خودداری نمایید؛ زیرا این کار مشکلات پوستی را افزایش می‌دهد.

استفاده از ماسک لایه‌بردار برای سلامت پوست افرادی که در نواحی گرم زندگی می‌کنند، ضروری است؛ زیرا پوست رطوبت خود را از دست داده، خشک می‌شود و سلول‌های مرده‌ی پوستی و در نتیجه، آسیب پوستی افزایش می‌یابد.

اگر در فصل تابستان از ماسک لایه‌بردار استفاده می‌کنید، سعی کنید برای جلوگیری از آسیب پوست توسط نور خورشید، شب‌هنگام از آن استفاده کنید؛ زیرا بعد از استفاده از ماسک، حساسیت پوست نسبت به اشعه‌های خورشید چندین برابر می‌شود.

Stethoscope

معرفی پزشکان و کلینیک ها

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *