کاشت مو یا پیوند مو چیست؟!

کاشت یا پیوند مو چیست

همچون سلامتی و جوانی، مو های خود را نیز تا هنگام از دست دادن قدر نمی دانیم. فرایند کاشت مو می تواند سری پر مو یا حداقل پر پشت تر از قبل را برای بسیاری از افراد به ارمغان بیاورد. در صورتی که کم پشتی یا ریزش کامل مو ها برای فردی آزار دهنده باشد، این فرایند می تواند یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس او به شمار رود.پزشکان کلینیک رایان سلامت در این مقاله قصد دارند به طور کامل درمورد کاشت مو اطلاعات و ترجبیاتشان را به میان بگذارند.

کاشت یا پیوند مو چیست؟

پیوند مو نوعی جراحی است که در آن مو های فرد از ناحیه ای دیگر به نواحی کم پشت یا فاقد مو پیوند زده می شوند. پزشکان از نیمه دهه 1950 میلادی در حال انجام این نوع پیوند ها هستند اما در سال های اخیر این جراحی دستخوش تغییرات فراوانی شده است. در این فرایند، جراح ابتدا پوست سر را پاکسازی کرده و سپس ماده بی حس کننده را به پشت سر تزریق می کند. سپس یکی از دو روش نواری (FUSS) یا دانه ای (FUE) انتخاب می شوند.

روشFUSS یا FUE  چیست؟!

در روش نواری،  جراحی یک نوار 12 تا 25 سانتی متری از پوست پشت سر را جدا کرده و سپس دو لبه ایجاد شده را به هم بخیه می زند. ناحیه زخم به سرعت توسط مو های اطراف آن پوشیده می شود. سپس، تیم جراحی پوست جدا شده را به 500 تا 2000 پیوند کوچک تقسیم کرده که هر کدام دارای یک یا چند تار مو هستند.

روند کاشت مو چگونه است

روند کاشت مو چگونه است؟

در روند کاشت مو تعداد و نوع پیوند ها به نوع، کیفیت، رنگ مو و همچنین وسعت ناحیه خالی از مو بستگی دارد. در صورتی که روش دانه ای انتخاب شود، تیم جراحی مو های پشت سر را به طور کامل تراشیده و پزشک فولیکول ها را دانه به دانه جدا می کند. نواحی برداشت مو به صورت دانه های کوچکی تغییر یافته که توسط مو ها پوشیده خواهند شد.

 از این مرحله به بعد، هر دو روش به یک صورت ادامه خواهند یافت. پس از آماده شدن پیوند ها، جراح نواحی دریافت پیوند را پاکسازی و آماده کرده و با استفاده از تیغ یا سوزن سوراخ ها و برش هایی بر روی پوست سر ایجاد می کند.

هر کدام از پیوند های یاد شده در یکی از سوراخ ها جای می گیرند. جراح جهت جای گذاری پیوند ها از دیگر اعضای تیم درمان نیز کمک خواهد گرفت. بسته به تعداد پیوند های انجام شده فرایند می تواند 4 تا 8 ساعت به طول انجامد.

 در صورتی که ریزش موی فرد ادامه یافته یا مایل به داشتن مو هایی پر پشت تر باشد، به انجام دوباره فرایند نیاز خواهد بود.

موارد قابل انتظار و بهبودی بعد از کاشت مو

موارد قابل انتظار و بهبودی بعد از کاشت مو

پس از جراحی، پوست سر به شدت حساس به لمس بوده و فرد باید به مدت چند روز دارو های مسکن مصرف کند. جراح پانسمانی را برای مدت یک یا دو روز بر روی پوست سر بیمار قرار می دهد. همچنین، جهت پیشگیری از التهاب و عفونت، پزشک دارو های آنتی بیوتیک و ضد التهاب نیز برای فرد تجویز خواهد کرد.

 اغلب افراد پس از گذشت 2 تا 5 روز می توانند به شغل خود بازگردند. ظرف 2 تا 3 هفته پس از جراحی، مو های پیوند شده ریزش کرده اما با گذشت چند ماه دوباره شروع به رشد خواهند کرد. اغلب افراد رشد 60 درصد مو های جدید را 6 تا 9 ماه پس از جراحی تجربه می کنند. برخی جراحان جهت بهبود رشد مو ها مصرف داروی ماینوکسیدیل را تجویز می کنند. البته، کیفیت عملکرد این دارو کاملا مشخص نیست.

خطرات و هزینه درمان

هزینه پیوند مو بستگی زیادی به تعداد پیوند های انجام شده داشته و اغلب شرکت های بیمه آن را پوشش نمی دهند. همچون هر جراحی دیگر، پیوند مو نیز با خطراتی از جمله خونریزی، عفونت، بروز جای زخم و غیر طبیعی بودن ظاهر مو های جدید همراه است. در برخی افراد، رشد مو های جدید با التهاب یا عفونت فولیکول های مو همراه است که تحت عنوان فولیکولیت شناخته می شود. مصرف دارو های آنتی بیوتیک و اعمال کمپرس مناسب می تواند این مشکل را برطرف کند.

 همچنین، ریزش برخی مو های نواحی دریافت کننده پیوند نیز امکان پذیر است که به آن ریزش ناشی از شوک می گویند. البته، در اغلب اوقات این ریزش دائمی نیست. افراد می توانند در ارتباط با این خطرات، میزان بهبودی پس از جراحی و مناسب بودن پیوند مو برای خود با پزشک مشورت کنند.

منبع : https://rayan.clinic

Stethoscope

معرفی پزشکان و کلینیک ها

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *