رژیم های غذایی سندرم روده تحریک پذیر و نحوه انتخاب یکی از آنها

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) بیماری است که علائم گوارشی مانند درد شکم ، اسهال یا یبوست ایجاد می کند. ممکن است یک شخص دریابد که آنچه می خورد در نحوه بروز IBS تأثیر دارد. با این حال ، علائم این بیماری بسیار فردی است. افراد می توانند در مقابل غذاهای مختلف واکنش متفاوتی نشان دهند و سایر عوامل تحریک کننده علائم آنها نیز متفاوت باشد.
در نتیجه ، هیچ رژیم غذایی IBS وجود ندارد که برای همه قابل اعتماد باشد. غالباً ، افراد مجبورند گزینه های مختلفی را امتحان کنند تا بهترین گزینه را برای آنها پیدا کنند.
در این مقاله ، برخی از رژیم های IBS که می توانند به شما کمک کنند ، آنچه شامل آنها می شود و نحوه انتخاب یکی از آنها را بررسی می کنیم. ما همچنین عوامل دیگری را که می تواند باعث تشدید IBS شود را بررسی می کنیم و پیشنهاد می کنیم چه زمانی با پزشک تماس بگیرید.

سندرم روده تحریک پذیر

کدام رژیم برای سندروم رده تحریک پذیر بهتر است؟

هیچ رژیم غذایی واحدی وجود ندارد که بتواند به همه مبتلایان به سندروم رده تحریک پذیر (IBS) کمک کند. این به این دلیل است که فرد مبتلا به IBS ممکن است غذاهای خاصی داشته باشد که علائم IBS را تحریک می کند. بنیاد بین المللی اختلالات دستگاه گوارش (IFFGD) به شخص توصیه می کند که برای 2-3 هفته دفترچه یادداشت نگه دارد تا بتواند غذاهای محرک یا گروه های غذایی را شناسایی کند. افراد می توانند از دفتر برای موارد زیر استفاده کنند:

  • غذا و مایعاتی که هر روز مصرف می کنند
  • علائمی که آنها تجربه می کنند ، از جمله زمان و شدت آنها
  • سایر عواملی که ممکن است نقش داشته باشند ، مانند استرس و نوسانات هورمونی
  • مردم همچنین می توانند این دفتر خاطرات را در قرارهای پزشکی با پزشک یا متخصص تغذیه بیاورند.

اگر این دفترچه یادداشت به فرد کمک نکند که عامل تحریک IBS خود را درک کند ، ممکن است از آزمایش رژیم دفع استفاده کند.

رژیم غذایی حذفی در حساسیت ها و عدم تحمل غذایی

رژیم غذایی حذفی در حساسیت ها و عدم تحمل غذایی که در آن فرد برای مدتی غذاهای خاص یا گروه های غذایی را از رژیم غذایی خود حذف کند تا ببیند آیا این علائم را بهبود می بخشد یا خیر. IFFGD توصیه می کند با پیروی از این مراحل رژیم های دفع را طی یک دوره 12 هفته امتحان کنید:
لیستی از غذاهایی تهیه کنید که ممکن است در علائم سندروم رده تحریک پذیر (IBS) نقش داشته باشند. اگر مطمئن نیستید کدام یک از غذاها باعث بروز علائم می شوند ، آنها را با استفاده از روش خاطرات غذایی پیگیری کنید یا ابتدا عوامل محرک مانند فیبر یا کافئین را از بین ببرید.
یکی از گروه های غذایی یا غذایی را در لیست انتخاب کنید و آن را به مدت 12 هفته از رژیم غذایی حذف کنید.
در صورت عدم بهبود علائم سندروم رده تحریک پذیر ، آن غذا را مجدداً وارد کرده و یک ماده غذایی دیگر را حذف کنید.
IFFGD پیشنهاد می کند ابتدا فیبر را از رژیم غذایی حذف کنید ، زیرا می تواند عامل سندروم رده تحریک پذیر باشد ، حتی در کسانی که سندروم رده تحریک پذیر را با یبوست تجربه می کنند.
هنگام آزمایش این روش ، باید که از پزشک یا متخصص تغذیه نظارت بگیرید. حذف مواد غذایی از رژیم غذایی می تواند دریافت مقدار مورد نیاز مواد مغذی را با مشکل مواجه کند. یک متخصص پزشکی می تواند اطمینان حاصل کند که این اتفاق نمی افتد.

رژیم های غذایی سندرم روده تحریک پذیر

رژیم کم FODMAP

FODMAP مخفف “الیگوساکاریدهای تخمیر پذیر ، دی ساکاریدها ، مونوساکاریدها و پلی الها” است. اینها انواع کربوهیدرات های با زنجیره کوتاه است که در غذاهای خاصی وجود دارد. برخی از افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر دریافتند که غذاهای حاوی FODMAP می توانند علائم آنها را تحریک کنند.
محققان دانشگاه موناش در ملبورن ، استرالیا ، رژیم کم FODMAP را برای کمک به این مسئله تهیه کردند. این رژیم شامل خوردن غذاهای کم FODMAP در اندازه های مناسب برای مدت زمان مشخص است.
تحقیقات انجام شده در سال 2016 گزارش کرده است که تا 86٪ افراد مبتلا به IBS دریافت که رژیم کم FODMAP علائم آنها را کاهش می دهد.
در جدول زیر چند نمونه از غذاهایی که حاوی مقادیر زیاد یا پایین FODMAP هستند ، آورده شده است. با این حال ، این لیست کاملی از غذاها یا اندازه های غذایی نیست که FODMAP کم باشد. افراد می توانند لیست کامل را در وب سایت دانشگاه موناش پیدا کنند. دانشگاه موناش همچنین یک برنامه موبایل ایجاد کرده است.

گروه غذاییFODMAP بالاFODMAP کم
سبزیجاتسیر ، پیاز ، و سایر آلیوم ها
لوبیا ، از جمله لوبیای چشم سیاه و لوبیای پخته شده
قارچ
کنگر فرنگی
مارچوبه
گل کلم
لوبیای سویا
خیار
بادمجان
کاهو
هویج
کدو تنبل
تربچه
اسکواش
میوه هاسیب
انبه
هندوانه
میوه های خشک
انگور
پرتقال ها
تمشک
کیوی
مرکبات
لبنیاتشیر گاو
پنیرهای خامه ای
شیر سویا ساخته شده از دانه های سویا کامل
شیر بادام
پنیرهای بالغ و سفت
شیر سویا ساخته شده از پروتئین سویا
پروتئینبرخی از گوشت های مارین شده یا فرآوری شده اگر حاوی چاشنی FODMAP بالایی باشندگوشت های ساده
ماهی
تخم مرغ
تمپه
نان و غلاتهر چیزی که حاوی آرد گندم یا چاودار باشد ، از جمله نان ، کلوچه ، ترقه ، کالاهای پخته شده ، ماکارونی و کوسکوسنان خمیر مایه
اسپلت نان
جو دوسر
برنج باسماتی
غذاهای شیرینشربت ذرت با فروکتوز بالا
شیرین کننده های مصنوعی مانند سوربیتول ، مانیتول و زایلیتول
شکلات تلخ
شربت افرا
قند
آجیل و دانه هاکاشوبادام هندی
پسته
آجیل ماکادمیا
بادام زمینی
دانه کدو تنبل
گردو

برای امتحان رژیم ، این مراحل را دنبال کنید:

به مدت 2 الی 6 هفته از مصرف غذاهای FODMAP پرهیز کنید و در عوض آنها را با غذاهای کم FODMAP جایگزین کنید. این می تواند تغییرات قابل توجهی در رژیم غذایی داشته باشد ، بنابراین کمک به یک متخصص تغذیه می تواند مفید باشد.
پس از 6 هفته ، با خوردن یک ماده غذایی خاص که حاوی آن است ، تدریجاً دوباره یک نوع FODMAP را دوباره وارد کنید. به عنوان مثال ، یک فرد می تواند با خوردن عسل میزان تحمل خود را در برابر فروکتوز آزمایش کند.
یک قسمت کوچک و کنترل شده از آن غذا بخورید و طی 3 روز به تدریج آن را افزایش دهید. در این مدت ، علائم را کنترل کنید.
اگر شخصی علائم را پیدا کرد یا بعد از رسیدن به اندازه خاصی ، علائم آن را پیدا کرد ، می تواند این موارد را یادداشت کند تا بخاطر بسپارد که چه چیزی را تحمل می کند و چه چیزی را تحمل نمی کند.
طی 8 الی 12 هفته آینده این مراحل را برای همه انواع FODMAP تکرار کنید.
بعد از این دوره ، افراد می توانند غذاهای کم FODMAP و غذاهای FODMAP بالاتر را که ممکن است تحمل کنند ، متعادل کنند.

رژیم سندرم روده تحریک پذیر

رژیم غذایی با فیبر بالا

برای برخی از افراد ، افزایش مصرف فیبر می تواند علائم سندروم روده تحریک پذیر مانند یبوست مزمن را تسکین دهد.
فیبر دو دسته اصلی دارد : محلول و نامحلول. فیبر محلول در آب حل می شود و در غذاهایی مانند میوه ها ، جو دوسر و لوبیا وجود دارد. فیبر نامحلول در آب حل نمی شود و در غذاهای غلات کامل وجود دارد.
پزشکان اغلب فیبرهای محلول را به مبتلایان به سندروم روده تحریک پذبر توصیه می کنند. با این حال ، هر دو شکل فیبر می تواند به علائم مختلف سندروم روده تحریک پذیر در برخی از افراد کمک کند.
غذاهایی که سرشار از فیبر نامحلول هستند می توانند به افزایش حجم مدفوع در فرد کمک کنند و حرکات روده را راحت تر کند. با این حال ، فیبر نامحلول همچنین ممکن است باعث اسهال ، نفخ یا درد شود.
فیبرهای محلول می توانند به کاهش نفخ و تولید بیش از حد گاز کمک کنند. با این حال ، برخی از منابع فیبر محلول نیز دارای FODMAP بالا هستند.
به طور کلی ، بهتر است این روش را با افزایش تدریجی دریافت فیبر امتحان کنید. انستیتوی ملی بیماری های دیابت و گوارش و کلیه (NIDDK) به فرد توصیه می کند روزانه 2 تا 3 گرم فیبر به رژیم غذایی خود اضافه کند تا زمانی که به سطحی برسد که برای خود مفید باشد.
اگر افزایش مصرف فیبر علائم را بدتر کند ، فرد م

ی تواند با سرعت کمتری مصرف را افزایش دهد. اگر این کمکی نکرد ، ممکن است آنها بخواهند روش دیگری را امتحان کنند.

عوامل دیگری که می توانند علائم سندروم روده تحریک پذیر IBS را تحریک کنند؟

به جز غذاهایی که فرد می خورد ، فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که می تواند در بروز علائم سندروم روده تحریک پذیر نقش داشته باشد. این شامل:

  • استرس
  • اضطراب
  • ورزش زیاد یا خیلی کم
  • خیلی زیاد خوردن یا خیلی سریع
  • نوسانات هورمونی ، مانند مواردی که قبل از قاعدگی رخ می دهد
  • داروهای خاص

ممکن است فردی بخواهد از یک دفترچه یادداشت علائم برای ردیابی این عوامل نیز استفاده کند. ممکن است ترکیبی از تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی به شما کمک کند. به عنوان مثال ، افراد می توانند موارد زیر را امتحان کنند:

آگاهانه خوردن

جویدن غذا به آرامی و کاملاً به هضم غذا کمک می کند. همچنین می تواند از بلعیدن هوا در فرد جلوگیری کند ، که ممکن است باعث احساس نفخ شود. توصیه می شود از مصرف نوشیدنی های گازدار ، به ویژه در زمان صرف غذا ، خودداری کنید.

ورزش 

در صورت امکان فرد باید مرتباً ورزش کند. این می تواند به سلامت روان و جسم کمک کند و یبوست را کاهش دهد.

پرداختن به سلامت روان

در حالی که سندروم روده تحریک پذبر یک اختلال جسمی است ، افراد مبتلا به این بیماری احتمالاً در اوایل زندگی دچار حوادث آسیب زا شده اند. کاهش استرس به طور کلی برای هضم غذا نیز مفید است ، حتی اگر یک تحریک مستقیم سندروم روده تحریک پذیر نباشد.

چه موقع با پزشک یا متخصص تغذیه تماس بگیرید؟

قبل از انجام هرگونه تغییر عمده در رژیم غذایی ، فرد باید با پزشک یا متخصص تغذیه تماس بگیرد. در صورت مشاهده علائم سوتغذیه ، فرد همچنین باید با پزشک مشورت کند:

  • کاهش اشتها
  • لاغری ناخواسته
  • احساس ضعف یا خستگی در تمام مدت
  • اغلب بیمار می شوند
  • ترمیم کند زخم
  • مشکل در تمرکز
  • احساس سرما
  • افسردگی

یک متخصص تغذیه می تواند به فرد کمک کند تا رژیم های مختلف سندروم روده تحریک پذیر را امتحان کند ، برنامه های غذایی ایجاد کند و در صورت لزوم در مورد مکمل های ویتامین یا مواد معدنی مشاوره دهد.

خلاصه

رژیم های IBS متعددی وجود دارد که افراد می توانند برای کنترل علائم و کیفیت زندگی بهتر آنها را امتحان کنند. با این حال ، مهم است که به یاد داشته باشید آنچه برای یک شخص مفید است ممکن است برای شخص دیگری مفید نباشد. گاهی اوقات ، ترکیبی از تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی لازم است.

منبع

Stethoscope

معرفی پزشکان و کلینیک ها

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *