روغن گل سرخ و خواص پزشکی این روغن که شاید آن ها را ندانید

بسیاری از افراد در مورد خواص پزشکی گل سرخ اطلاعات چندانی ندارند و گل سرخ را بیشتر به زیبایی و عطر خوشش می شناسند اما فواید این گل چیزی فراتر از زیبایی و عطر خوش است.روغن گل سرخ داری فواید وسیع و فوق العاده ای است و این روغن از گلبرگ های این گل استخراج می شود و به علت رایحه خوشش در عطر سازی کاربرد فراوانی دارد. ما در ادامه این بخش قصد داریم خواص پزشکی روغن حاصل از این گیاه را که شاید تا به حال آن ها را نشنیده باشید به شما معرفی کنیم.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماسک خانگی با گل سرخ برای پوست 

تسکین التهاب

بیماران دچار تب بالا می توانند با استفاده از روغن گل سرخ به تسکین التهاب خود کمک کنن و قدمی برای بهبود حال خود بردارند. این روغن در دیگر موارد التهاب ناشی از عفونت‌های میکروبی، سوء هاضمه و کم آبی بدن نیز کاربرد دارد.این روغن می‌تواند با تسکین التهاب، حال بیماران دچار تب بالا را بهبود ببخشد همچنین استفاده از روغن گل سرخ می‌تواند شما را در درمان بیماری‌ها و مشکلاتی مثل رماتیسم، آرتروز، نقرس و یا تب یاری کند.

روغن گل سرخ

روغن گل سرخ و افسردگی

احتمالا در مورد خواص روانی گل سرخ میدانید روغن این گل که موجب تقویت و افزایش اعتماد به نفس و قدرت ذهنی می‌شود از این رو برای درمان افسردگی نیز مفید بوده و پیشنهاد می شود. از این روغن نه تنها برای درمان بلکه برای دور کردن افسردگی و اضطراب می توان استفاده کرد.

ضد اسپاسم

خاصیت ضد اسپاسمی این روغن برای درمان تشنج ، کشیدگی عضلات، گرفتگی‌ها و وبای تشنجی (spasmodic cholera) ناشی از اسپاسم کاربرد دارد.همچنین این روغن اسپاسم در سیستم تنفسی، روده‌ها و اسپاسم عضلانی در اندام‌های مختلف را به‌ خوبی بهبود می بخشد.

تسکین از ناراحتی قاعدگی

طبق مطالعه انجام شده در سال 2013 در بیماران مبتلا به درد قاعدگی ماساژ شکمی را برای رفع ناراحتی خود انجام دادند.گروهی فقط با روغن بادام ماساژ را انجام دادند در حالی که گروه دیگر با روغن بادام به علاوه روغن گل سرخ این ماساژ را انجام دادند و در نتیجه آن گروه روغن گل سرخ نسبت به گروه روغن بادام ، درد گرفتگی کمتری را در پی ماساژ گزارش کردند.

کاهش اضطراب و استرس

روغن گل سرخ برای بسیاری از افراد اثر آرام بخشی دارد. در یک مطالعه دارای منبع معتبر محققان از این روغن بر روی پوست هر شرکت کننده استفاده کردند و سپس اثرات آن را روی رایج ترین علائم اضطراب اندازه گیری کردند.  فشار خون ، ضربان قلب ، میزان تنفس ، سطح کورتیزول و سطح اکسیژن خون در نبیجه آن کاهش یافته است.  افراد همچنین پس از درمان با روغن احساس آرامش بیشتری کردند. 

روغن گل سرخ به عنوان ماده قابض

فواید فراوانی دارد. این روغن در استحکام لثه‌ها و ریشهٔ موها، استحکام و سلامت پوست و منقبض شدن ماهیچه‌ها، روده‌ها و رگ‌های خونی نقش دارد. این خاصیت از روغن این گل زیبا و خوشبو از افتادن زودهنگام دندان‌ها و مشکل ریزش مو، چین‌ و چروک، کاهش استحکام عضلات ناحیهٔ شکمی جلوگیری می کند. یکی دیگر از خواص مهم آن این می باشد که با  منقبض کردن رگ‌های خونی در توقف جریان خون خروجی از زخم‌ها و بریدگی‌ها تاثیر فراوانی دارد.

از بین بردن باکتری‌ها

روغن گل سرخ نقش اساسی ای در از بین بردن باکتری‌ ها دارد . از این روغن برای درمان تیفوئید، اسهال، وبا، مسمومیت غذایی و… ناشی از باکتری ها استفاده می شود و این روغن می‌تواند همچنین عفونت‌های باکتریایی داخلی برای مثال عفونت‌ های موجود در روده ی بزرگ و کوچک، معده، مجرای ادراری و همچنین عفونت‌های خارجی مثل عفونت های پوست، گوش‌ها، چشم‌ها و زخم‌ها را نیز درمان می کند.

 نحوه استفاده از روغن 

 روغن گل سرخ معمولاً بسیار گران و قوی است. روغن گل سرخ را چه بخواهید استشمام کنید و چه روی پوست خود استفاده کنید باید رقیق شود.

روغن گل سرخ

ساخت حمام روغن گل سرخ

10 قطره گل سرخ را به یک روغن حامل اضافه کنید سپس به یک وان گرم اضافه کنید. روغن ضروری همیشه باید قبل از افزودن به آب در روغن حامل رقیق شوند. همچنین می توانید چند قطره از روغن رقیق شده را به آب اضافه کنید و پاهای خود را به مدت ۱۰ دقیقه درون آن بگذارید.

درمان اضطراب ، استرس یا افسردگی

می توانید روغن این گل معطر و مفید را با استفاده از دستگاه پخش کننده استنشاق کنید و یا آن را به آرامی بر روی سینه ، گردن و مچ دست خود بمالید. فراموش نکنید که حتما قبل از تماس با پوست ، آن را ابتدا با روغن حامل مانند روغن نارگیل و بادام مخلوط کنید با این کار می توانید در کنار خواص روغن گل سرخ  که در ترکیب روغن ضروری است از فواید روغن حامل که اضافه می کنید بهره مند شوید.

نکات ایمنی

  •  روغن ها قدرتمند و بسیار غلیظ هستند. اگر می خواهید از هر نوع اسانس استنشاق کنید به جای قرار دادن بینی خود به داخل بطری چند قطره درب ظرف را بو کنید. استنشاق بیش از حد این روغن ها  ممکن است شما را دچار سردرد کند.
  • اگر این روغن  را مستقیماً به پوست خود می مالید در ابتدا چند قطره از روغن را در روغن حامل مخلوط کنید تا از تحریک پوست و بروز حساسیت جلوگیری شود.
  •  روغن گل سرخ مانند بسیاری از روغن های اساسی دیگر نباید خورده شود.
  •  برخی از روغن ها می توانند برای زنان باردار و شیرده و نوزادان مضر باشند.
  •  اگر در خانه شما کودکان خردسال یا حیوانات خانگی وجود دارد ، بهتر است قبل از استفاده روغن  با دامپزشک یا متخصص اطفال صحبت کنید زیرا برخی روغن ها برای کودکان و حیوانات خانگی مضر هستند.

آیا عوارض جانبی شناخته شده ای در مصرف این روغن وجود دارد؟

 در صورت استنشاق یا استفاده موضعی بر روی شخص که هیچ آلرژی ندارد ، در حال حاضر هیچ عارضه جانبی شناخته شده ای از روغن گل سرخ وجود ندارد. با این حال ، همیشه ایده خوبی است که قبل از استفاده از روغن برای آزمایش آلرژی ، تست پوست انجام دهید. برای تست روغن ، کافی است مقدار کمی از این روغن را  که رقیق شده (مخلوط با روغن حامل) را به پوست  آرنج خود بمالید.  اگر ظرف چند ساعت خارش ، تورم یا قرمزی مشاهده نشود ، استفاده از روغن روی پوست بی خطر است.

 

Stethoscope

معرفی پزشکان و کلینیک ها

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *