همه چیز درباره جوانسازی پوست

پوست بدن انسان بخشی از دستگاه پوششی است و از سه لایه مختلف تشکیل شده است که به ترتیب از سطح به عمق با نام های اپی درم ،درم و هیپودرم نامیده می شود و ظاهر پوست تحت تاثیر عوامل متعددی تغییر می کند زیرا پوست یک بافت زنده است و به طور مداوم خود را با ریزش سلول های سطحی مرده و جایگزینی سلول های جدید نوسازی  می کند.

پوست به ویژه پوست صورت به عنوان مهم ترین عنصر جوانی در نظر گرفته می شود و متاسفانه به دلیل  تماس مستقیم  با محیط ، بیش تر از سایر نقاط بدن اثار پیری بروز می دهد به همین دلیل امروزه روش های جوان سازی پوست مورد توجه قرار گرفته اند و پیشرفت کرده اند.

درروش های جوانسازی پوست به دنبال راهی برای کاهش و یا درمان پیر پوستی می باشند .

همه چیز درباره جوانسازی پوست

پیر پوستی خودش را با علایمی نشان می دهد که به بررسی برخی از آن ها می پردازیم :

  • چین و چروک : از ایتدایی ترین نشانه های افزایش سن ایجاد خطوط روی پوست می باشد که معمولا از اواخر دهه دوم زندگی شروع می شود و به با گذشت زمان به چین و چروک تبدیل می شود این خطوط در مناطق اخم ،قسمت افقی پیشانی، دورچشم و اطراف لب دیده می شود.
  • از بین رفتن کشسانی پوست : لایه پیوندی زیر پوست شامل کلاژن و هیالورونیک اسید است و از دست رفتن خاصیت کشسانی ناشی از تخریب کلاژن و الاستین است که باعث کاهش استحکام پوست می شود و سفت شدن لایه های سطحی باعث می شودپوست شکننده و خشک شود و این اتفاق بیش تر در اطراف لب ،فک و در زیرچشم و پیشانی اتفاق می افتد.
  • دگرگونی در لایه های پوست: ایجاد لکه و خال  از جمله تغییراتی که در لایه اپی درم در اثر اشعه مضر فرابفش و غیره ایجاد می شود. خشک شدن و کاهش طراوت پوست ناشی از تحلیل رفتن لایه درم (میانی)می باشد. کاهش حجم پوست وایجاد چین و چروک به دلیل کاهش بالشتک های چربی در لایه هیپودرم (زیرین) می باشد.
  • کاهش حجم پوست : در واقع پوست با کاهش پروتئین شل می شود و جربی زیر پوست از کم می‌شود و صورت به شکل استخوانی درمی‌آید البته این موارد معمولا درسنین بالا ایجاد می شود و معمولا گونه ها ،زیرچشم و اطراف لب وبینی و چانه را شامل می‌شود.

https://mayaskincare.ir/skin-rejuvenation/

برای جلوگیری از پیری پوست و حفظ شادابی آن دو راه وجو دارد :

  • مراقبت از پوست و پیشگیری از تخریب پوست :اگر مراقت ها به خوبی انجام شود می توان افتادگی پوست از اواخر دهه سوم زندگی به مدت ده تا پانزده سال به تاخیر انداخت.
  • درمان پوست با استفاده از روش های درمانی : این روش ها بسیار گسترده می باشند که در واقع هر کدام برای هدف خاصی تعیین شده اند .
روش رایج تر جوانسازی پوست

به بررسی چند روش رایج تر جوانسازی پوست می پردازیم :

  • کربوکسی تراپی : با استفاده از تزریق کربن دی اکسید به لایه زیرپوستی انجام می شود و معمولا در درمان چین و چروک ،ترک پوستی ،سلولیت و گودی زیر چشم کاربرد دارد.و می تواند در ارگان های مختلف (دست،شکم ،باسن و گردن ) استفاده شود.
  • مزوتراپی: ترکیبات فعال مثل آمینو اسید ،ویتامین،نوکلئیک اسید و هیالورونیک اسید با استفاده از سوزن های ریز تزریق می شودو باعث تحریک تولید کلاژن می شود ولکه های پوست از بین می برد
  • تزریق بوتاکس: بوتاکس باعث ضعیف شدن عضلات می شود و مقادیر کم آن به جوانسازی پوست با کاهش چین و چروک ها کمک می کند ولی دارای عوارضی مثل درد ،بی حسی و خشکی چشم می باشد
  • تزریق فیلر ها : شامل ژل و چربی می باشد. ژل های متفاوتی استفاده می شود و کاربرد هایی مثل پرکردن گونه،افزایش حجم لب و درمان چین و چروک می باشد.برای پرکردن صورت با چربی از چربی شکم وباسن استفاده می شود .
  • لیفت :روشی برای از بین بردن چین و چروک ها وافتادگی ها به وسیله بالا کشیدن پوست است که می تواند تهاجمی یا غیر تهاجمی باشد و برای کل بدن صورت انجام می شود و در خواست های زیادی برای لیفت ران ،بازو و باسن وجود دارد.
  • اندولیفت:در این روش فیبر وارد پوست شده و به وسیله اشعه لیزر مادون قرمز ،کلاژن سازی تحریک شده و چربی اضافی حذف می شود و باعث زاویه سازی درصورت،افزایش قوام پوست و کاهش چربی اضافی ناحیه غبغب می شود .
  • هایفو تراپی :امواج فراصوت به صورت متمرکز به لایه ویژه ایی از پوست انرژی وارد می کند و باعث سفت شدن وکاهش چین وچر.وک پوست می شود .
  • آر اف فراکشنال :تقریبا شبیه هایفوتراپی است در واقع با استفاده از سوزن های نازک که روکش طلا دارند پوست به نرمی سوراخ شده و امواج رادیویی به بافت های پایینی می رسد و این فرایند باعث افزایش دما و بهبود ساختار پوست از طریق کلاژن سازی می شود. و برای از بین بردن جای جوش ،آثار زخم وآبله مرغان و آکنه وترمیم پوست کاربرد دارد.
  • میکرو نیدلینگ: زخم های ریزی درپوست به وسیله سوزن یا نیدل ایجاد می شود که درنهایت باث افزایش کلاژن سازی و ایجاد پوست سالم می شود باعث رفع مشکلاتی مثل ریزش مو ،ترک های پوستی ،افتاب سوختگی ولکه های پوستی می شود.

این روش نسبت به سایر روش ها ارزان تر است می توان در خانه هم با استفاده از کیت های خانگی آن را انجام داد.

10)میکرو درم ابریژن: روش  ایمن و رایج لایه برداری پوست است که در آن کریستال های کوچک روی سطح پوست مالش داده می شود و منجر به لایه برداری می شود .

برای ترمیم جای جوش،ملانوما ،لکه ها و یا سرطان پوست کاربرد دارد.

11)درم ابریژن: با استفاده از دستگاهی انجام می شود که در قسمت پایانی آن بخش چرخنده وجود دارد که روس سطح پوست حرکت کرده ولایه سطحی پوست را بر می دارد.

برای درمان  جراحات عمیق پوستی ،آفتاب سوختگی می شود واثرخالکوبی از بین می برد و فقط روی  پوست ها ی خاصی انجام می شود.

12) استفاده از پلاسما غلیظ شده (PRP): در این روش مقدار ۱۰تا۱۲۰ میلی لیتر از خون فرد تهیه می شود و دوبار روی آن سانترفیوژ انجام می شود تا غلظت پلاکت افزایش یابد سپس این ماده به زیر پوست تزریق می شود. از این روش برای ترمیم پوست افتاب سوخته استفاده می شود.

منبع: مرکز پاکسازی پوست مایا

Stethoscope

معرفی پزشکان و کلینیک ها

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *