طاسی ، علل و راه‌کارهای جلوگیری از آن

آیا از طاسی سر وحشت دارید؟ ریختن غیر طبیعی موهایتان برای شما کابوس شده و از اینکه تمامی موهایتان را از دست بدهید می‌ترسید؟ نگران نباشید، به این خاطر که تنها شما چنین حسی ندارید. طاسی سر کابوس بسیاری از افراد است و در هر فرد هم می‌تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی ریزش مو در دنیای پزشکی با نام آلوپسی شناخته می‌شود. ما امروز در این مطلب قصد داریم تا بیشتر در مورد طاسی، علل و راه‌کارهای جلوگیری از آن صحبت کنیم. اگر شما هم به دنبال روش‌هایی به منظور جلوگیری از ریزش موهایتان هستید پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

طاسی چیست؟

همان طور که خودتان هم می‌دانید روزانه ریزش 50 تا 100 تار مو کاملا طبیعی است. در عوضِ ریزش این تعداد تار مو، به سرعت موهای جدید جایگزین آن‌ها می‌شوند. البته که شرایط همیشه به همین شکل نیست. به این خاطر که گاها به دلایل مختلفی تار موهای تازه جایگزین موهای از دست رفته نمی‌شوند و همین موضوع باعث کم شدن موها می‌شود. تا جایی که در دراز مدت در این نواحی مویی رشد نمی‌کند. اگر که این شرایط ادامه‌دار باشد فرد دچار طاسی کامل یا منطقه‌ای می‌شود.

ریزش مو در دنیای پزشکی با نام آلوپسی شناخته می‌شود. یکی از شایع‌ترین انواع آلوپسی مدل آلوپسی آره آتا می‌باشد. پدیده‌ای که در آن موهای بخشی از سر، صورت یا بدن فرد می‌ریزند.

پس فراموش نکنید که ریزش تعدادی مو در طی روز طبیعی است، اما اگر این ریزش سریع‌تر یا بیشتر از حد نرمال باشد باید جدی‌تر به مسئله نگاه کنید.

همچنین شما تنها کسی نیستید که ریزش مو را تجربه می‌کنید. به علاوه اینکه ژنتیک و فرآیند افزایش سن در ریزش موها بی‌تاثیر نیستند.

طاسی چیست

انواع مختلف طاسی را بشناسید!

طاسی سر مدل‌های مختلفی دارد که هر کدام دلیل مشخصی هم دارند:

طاسی منطقه‌ای

طاسی منطقه‌ای اغلب با نام آلوپسی آره آتا هم شناخته می‌شود و اکثرا در خانم‌ها دیده می‌شود. در این مدل موهای یک بخش سر می‌ریزند و در گذر زمان ممکن است منجر به طاسی کامل و سرتاسری شود.

آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا یه بیماری خود ایمنی بوده که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به فولیکول‌های مو حمله می‌کند و روند رشد موها را متوقف کرده که در نتیجه آن بخشی از موها به صورت سکه‌ای ریزش می‌کنند.

آلوپسی آندروژنیک

آلوپسی آندروژنیک به دلیل عملکرد نادرست هورمون‌های آندروژن اتفاق می‌افتد. این مدل ریزش اغلب در بانوان بالای 50 سال دیده می‌شود. فرآیندی که در آن تارهای مو ابتدا نازک شده و بعد ریزش موها شروع می‌شود.

آلوپسی کششی

آخرین مدل آلوپسی کششی است که این مدل هم اغلب در بانوان دیده می‌شود. این نوع ریزش مو به دلیل کشیدن بیش از اندازه موها برای یک مدت طولانی است. همچنین افرادی که عادت به استفاده از سشوار و اتوی مو دارند بیشتر در معرض خطر این مدل ریزش و طاسی قرار خواهند گرفت.

علل طاسی

همان طور که بالاتر هم اشاره کردیم طاسی انواع مختلفی دارد، برخی از این مدل‌ها شایع‌تر از دیگری هستند، به علاوه اینکه هر کدام هم دلایل مختلفی دارند.بسته به نوع ریزش مو طاسی سر ممکن است به دلیل ژنتیک، علل داخلی یا خارجی باشد. به طور کلی از دلایل ریزش مو می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • افزایش سن

  • شیمی درمانی

  • استرس شدید

  • بیماری‌های مزمن

  • کمبود ویتامین D

  • اختلال در تیروئید

  • مصرف مواد مخدر

  • مصرف داروهای هورمونی

  • کمبود میزان آهن در بانوان

  • افزایش یا کاهش ناگهانی وزن

  • کاهش سطح هورمون آندروژن

  • آسیب زدن به موها با رنگ، سشوار و حرارت بالا

علائم و نشانه‌های طاسی

علائم و نشانه‌های طاسی

اصلی‌ترین نشانه ریزش مو و البته طاسی از دست دادن تعداد تارهای مو غیر طبیعی در یک زمان مشخص است. با این حال کاهش خط مو، نازک شدن تارهای مو، ریزش شدید مو، ریزش ناحیه‌ای، خارش یا درد در نواحی مختلف سر می‌تواند از دیگر علائم و نشانه‌های طاسی باشند. درد و خارش تنها در صورتی اتفاق می‌افتند که ریزش موها به دلیل بیماری‌های پوستی ایجاد شده باشد.

به علاوه اینکه طاسی سر همیشه ناگهانی نیست و همان طور که گفتیم گاهی اوقات ابتدا تارهای مو شروع به نازک شدن می‌کنند و رفته رفته در طی یک زمان مشخص فرد تمامی موهای سر خود را از دست می‌دهد.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنید؟

اگر که اخیرا متوجه ریزش غیر طبیعی موهای‌تان شده‌اید بهتر است که سریعا به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. بخصوص اگر که در کنار ریزش مو علائم دیگری مانند خستگی، کاهش وزن، تب یا مشکلات گوارشی دارید. در چنین شرایطی تنها یک پزشک متخصص می‌تواند برای تشخیص بیماری به شما کمک کند. به علاوه اینکه متدهای درمانی هم با توجه به شرایط هر فرد می‌توانند متفاوت باشند.

درمان

متاسفانه هیچ راهکار درمانی قطعی برای طاسی سر و ریزش مو وجود ندارد. با این حال در دنیای پزشکی متدهایی جهت کاهش روند ریزش موها وجود دارد که البته ممکن است تنها در برخی افراد نتیجه مثبت داشته باشند.

کاشت مو

کاشت مو یکی از رایج‌ترین متدهای درمان طاسی است. این روش تنها زمانی استفاده می‌شود که فرد بیماری خود ایمنی نداشته باشد.

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل یکی از مواد شناخته شده جهت رشد مجدد موها می‌باشد که البته نتایج آن بعد از تقریبا 6 ماه مشخص می‌شود.

آنترالین

یکی دیگر از داروهایی که به منظور رشد و تحریک پوست استفاده می‌شود آنترالین می‌باشد.

کرم‌های کورتیکواستروئیدی

کرم‌های کورتیکواستروئیدی با کاهش التهاب به درمان ریزش و رشد دوباره موها کمک می‌کنند. از دیگر شیوه‌های درمانی طاسی سر می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نور درمانی

  • ایمونوتراپی

  • تزریق پلاسما

  • تزریق استروئید

  • قرص‌های خوراکی

  • درمان‌های طبیعی

راهکارهای پیشگیری از طاسی

در روش درمانی طبیعی بجای استفاده از داروها و مواد شیمیایی به کمک مواد کاملا طبیعی روند ریزش و طاسی کند شده و هدف کمک به رویش دوباره موها می‌باشد. از رایج‌ترین شیوه‌های طبیعی می‌توانیم به طب سوزنی، رایحه درمانی، مصرف روی، بیوتین، روغن نارگیل، ماساژ درمانی و رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان اشاره کنیم.

راهکارهای پیشگیری از طاسی

  • محکم نبستن موها با کش

  • کاهش استفاده از سشوار و اتو مو

  • خشک کردن آرام موها بعد از حمام

  • کاهش مصرف مواد شیمیایی مانند رنگ و اسپری بر روی موها

  • دنبال کردن یک رژیم غذایی غنی و حاوی مواد معدنی ضروری

  • و استفاده از مکمل‌ها و ویتامین‌های مورد نیاز جهت تقویت موها

از راهکارهای پیشگیری طاسی سر هستند.

البته که فراموش نکنید اگر طاسی سر علل ژنتیکی داشته باشد هیچ روشی برای پیشگیری و حتی درمان آن وجود ندارد و شما هیچ سلاح و قدرتی در برابر عارضه‌های ژنتیکی ندارید.

سخن پایانی

دیدیم که طاسی سر چیست و علل آن کدام‌اند. به هر حال دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم، دور کردن استرس، کاهش استفاده از مواد شیمیایی بر روی موها و… می‌توانند سرعت ریزش موها را کمتر کنند. پیشنهاد می‌کنیم که در صورت مشاهده هر گونه علائم ریزش مو سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید در این زمینه از یک متخصص کمک بگیرید. اگر هم که به دنبال پزشک متخصص هستید تنها کافی است که سری به سایت درمانکده بزنید. درمانکده اطلاعات کاملی از پزشکان مختلف را در اختیارتان می‌گذارد. از بهترین دکتر قلب تهران گرفته تا متخصص زیبایی. به علاوه اینکه درمانکده یک مجله پزشکی کامل و بروز هم دارد که هر روز مطالب جدیدی در آن منتشر می‌شود و می‌توانید با دنبال کردن آن‌ها اطلاعات خودتان را بالا ببرید.

این‌ها هم از جمله سوالاتی هستند که می‌توانید در جلسه معاینه از پزشک خود بپرسید:

  1. دلیل ریزش موهای من چیست؟

  2. آیا ریزش موهای من دائمی خواهد بود؟

  3. هر روز چه تعداد تار مو از دست می‌دهم؟

  4. بهترین روش درمانی با توجه به شرایط من کدام است؟

  5. و…

Stethoscope

معرفی پزشکان و کلینیک ها

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *