6 ترفند معجزه آسا برای درمان افتادگی شکم

یکی از معضلات خانم‌ ها پس از زایمان و البته افراد چاقی که اقدام به لاغری می ‌کنند، شکم افتاده و آویزان است. البته با بالا رفتن سن، پوست تمامی افراد حالت ارتجاعی خود را از دست می دهد و کسانی که تا حدودی شکم دارند به این مشکل دچار خواهند شد که البته اصلاً خوشایند نیست.

پوست شکم در زمان لاغری و یا زایمان در کشیده ‌ترین حالت خود قرار دارد و همه ما می‌ دانیم پوست حالت کشسانی ندارد که دوباره به جایگاه اولیه خود برگردد.
پس مثلا زمانی که فرد لاغر می ‌شود و چربی های اضافی شکم از بین می رود، پوست کشیده شده و به صورت شل و افتاده می شود که بعد از زایمان هم این اتفاق می‌افتد.
شکم شل و افتاده را هیچ کس دوست ندارد و اکثر اوقات موجب کاهش اعتماد به نفس می‌ شود.

درمان افتادگی شکم

شل شدن چربی شکم نشانه چیست؟

اگر به طور کلی بخواهیم بگوییم که شل شدن چربی شکم نشانه چیست، باید اشاره کنیم که افتادگی شکم زمانی اتفاق می ‌افتد که شکم و چربی اطراف اندام ‌های داخلی به دلیل افزایش وزن یا بارداری منبسط‌ شوند و در نتیجه رسوبات و چربی اضافی در عضلات شکم و جلو روده ها ایجاد ‌شود.

شل شدن چربی شکم تنها به زنان محدود نمی شود، مردانی که به طور ناگهانی وزن بسیار زیادی از دست داده اند نیز دچار افتادگی شکم خواهند شد.

عوامل مؤثر بر افتادگی پوست بعد از کاهش وزن

عوامل متعددی به شلی پوست بعد از کاهش وزن کمک می‌کند:

طول مدت اضافه وزن: به طور کلی افراد هرچه مدت زمان بیشتری دچار اضافه وزن یا چاقی باشند، پس از کاهش وزن، پوست آنها به دلیل از دست دادن الاستین و کلاژن، شلی و افتادگی بیشتری خواهد داشت.

مقدار وزن از دست داده: به طور معمول کاهش وزن 46 کیلوگرم به بالا، نسبت به کاهش وزن متعادل، باعث به جا ماندن مقدار بیشتری پوست شل و آویزان می‌شود.

سن و سال: هر چه پوست پیرتر باشد، کلاژن کمتری نسبت به پوست جوان ‌تر دارد و تمایل بیشتری به شل شدن بعد از کاهش وزن دارد.

ژنتیک: ژن‌ های فرد ممکن است چگونگی واکنش پوست به افزایش و کاهش وزن را تحت تأثیر قرار دهد.

قرار گرفتن در معرض خورشید: نتایج تحقیقات نشان داده که قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید به صورت مزمن و در مدت طولانی موجب کاهش تولید کلاژن و الاستین پوست شده و ممکن است به شل شدن آن کمک کند.

سیگار کشیدن: مصرف سیگار منجر به کاهش تولید کلاژن جدید و آسیب به کلاژن موجود می ‌شود و در نتیجه موجب شلی و افتادگی پوست می‌گردد.

داشتن پوست شل و افتاده باعث بروز چه مشکلاتی می شود؟

شل شدن پوست ناشی از کاهش وزن شدید ممکن است فرد را با چالش‌های جسمی و روحی مواجه سازد:

  • ناراحتی فیزیکی

 داشتن پوست شل و اضافی می‌ تواند ناراحت کننده باشد و فعالیت طبیعی فرد را مختل سازد. مطالعه انجام شده در 360 فرد بزرگسال نشان می‌ دهد که این مشکل اغلب در افرادی بروز می‌ کند که کاهش وزن 50 کیلوگرم به بالا دارند.

  • کاهش فعالیت بدنی

 در یک مطالعه انجام شده از 26 زن، 76٪ از زنان گزارش دادند که پوست شل باعث محدودیت تحرک و ورزش می ‌شود.
علاوه بر این، 45٪ از این زنان به این دلیل که پوست شل آنها هنگام تحرک موجب جلب توجه مردم می ‌شود، انجام ورزش را متوقف کرده‌اند.

  • تصویر نامناسب بدن

پوست شل ناشی از کاهش وزن می‌تواند اثرات منفی بر تصویر فرد از بدن خود و احساسات و خلق و خوی فرد داشته باشد.

درمان افتادگی پوست شکم بعد از زایمان چه مدت طول می کشد؟

اینکه پوست شما پس از چه مدتی دوباره سفت و جمع می شود بستگی به فعالیت شما در دوران بارداری دارد. البته نباید عوامل دیگری همچون ژنتیک و استخوان بندی یا میزان افزایش وزن در بارداری را نادیده گرفت.

محققان معتقدند مادرانی که در دوران بارداری افزایش وزن نرمالی دارند و کمتر از بیست کیلو گرم وزن اضافه می کنند و در طول دوران بارداری به طور مرتب ورزش می کنند، پس از بارداری زودتر به اندام اولیه خود می رسند.

درمان شلی و افتادگی پوست

در ادامه به چند نکته برای درمان افتادگی پوست بعد از زایمان و سفت شدن پوست اشاره می کنیم:

1- ورزش مقاومتی

ورزش مقاومتی به تشکیل عضله و سفت شدن آن کمک می کند. تشکیل عضله روی افتادگی پوست هم تاثیر مثبت می گذارد.

پیلاتس، یوگا و رقص میله، عضلات مرکزی لگن و باسن را تا مدت‌ ها سفت می کند و بدین ترتیب عضلات تقویت می ‌شود.

اگر کلاس می ‌روید یا مربی دارید، به مربی بگویید که اخیرا زایمان کرده اید. ممکن است لازم باشد از انجام بعضی حرکات خودداری کنید.

درمان افتادگی شکم

2- مصرف چربی های سالم و پروتئین

مصرف چربی و پروتئین سالم به تشکیل عضله کمک می کند. پروتئین حاوی کلاژن است و نیاز هر فرد به پروتئین بسته به میزان ورزشی که انجام می دهد و قد و وزن متغیر است. اگر به بچه شیر می دهید، به پروتئین بیشتری نیاز دارید.

3- استفاده از شکم بند لاغری

عضلات شکم در بیشتر افراد ضعیف تر از دیگر عضلات بدن می باشد. همچنین شکم یکی از قسمت های ذخیره چربی در بدن است. این دو امر سبب تاخیر در بهبود زخم های شکمی می شوند و حتی افتادگی شکم را در پی دارند.
پس از عمل آپاندیس، لیپوساکشن، سزارین و… استفاده از شکم بند طبی به خصوص در روز های ابتدایی به شدت توصیه می گردد.
همچنین بهترين وسيله برای از بين بردن چربي هاي پهلوها، شكم و در نتیجه لاغری و تناسب اندام با روش عرق كردن و سوزاندن چربي اضافه شكم، استفاده از شکم بند برای افتادگی شکم می باشد.

درمان افتادگی شکم

برای انتخاب و خرید شکم بند طبی، مقاله انواع شکم بند لاغری را در سایت دکترمهندس مطالعه کنید.

4- استفاده از کرم‌های سفت کننده پوست

اثرات استفاده از این نوع کرم‌ ها معمولا زیاد نیست اما در نهایت در ظاهر پوست افتاده و شل و مخصوصا برای کسانی که پوستشان نیازمند آبرسانی است اثر دارد.
نتایج استفاده از کرم ‌های سفت کننده پوست دائمی ‌نبوده و با رطوبت‌ رسانی به پوست، خطوط و چین و چروک را برطرف می ‌سازد.

رتینوئید ماده‌ای است که از آسیب رادیکال‌ های آزاد به پوست جلوگیری کرده و باعث کلاژن سازی پوست می‌ شود، بنابراین سعی کنید کرمی ‌که تهیه می ‌کنید حاوی این ماده باشد.
همچنین برای درمان با محصولات گیاهی و خانگی، استفاده از روغن زیتون توصیه می‌شود.

5- جراحی

جراحی زیبایی شکم، یا جراحی تامی تاک، یکی از گزینه های سفت شدن عضلات و برداشتن پوست اضافی است اما جایگزین کاهش وزن یا برنامه ورزش نیست.

پزشک در این روش شکم را می برد تا پوست اضافی را بردارد. پوست باقی مانده بخیه می خورد و ممکن است برای ناف هم جای جدیدی ایجاد شود.

6- مواد مغذی مصرف کنید و بدن خود را هیدراته نگهدارید.

مصرف مواد مغذی خاص برای تولید کلاژن و دیگر اجزای پوست سالم اهمیت زیادی دارد:

  • پروتئین: پروتئین کافی برای سلامت پوست بسیار حیاتی است و اسیدهای آمینه لیزین و پرولین نقش مستقیمی‌ در تولید کلاژن بر عهده دارند.
  • ویتامین C: ویتامین C برای سنتز کلاژن مورد نیاز است و همچنین به محافظت از پوست در برابر آسیب نور خورشید کمک می‌کند.
  • اسیدهای چرب امگا 3: یک مطالعه نشان داده است که اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی‌ های چرب ممکن است به افزایش قابلیت ارتجاعی پوست کمک کند.

برای اطلاع از روش های درمان بیشتر برای افتادگی شکم، مقاله رفع افتادگی شکم پس از زایمان را در سایت دکترمهندس مطالعه کنید.

Stethoscope

معرفی پزشکان و کلینیک ها

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *