تفاوت مراقبت از سالمند و کودک چیست؟

تفاوت مراقبت از سالمند و کودک

با توجه به تجربه پرستاران مختلف، مراقبت از سالمند در منزل دشوارتر از مراقبت از کودکان است و نیاز به مهارت و دانش خاصی دارد. افراد زیادی هستند که به دلیل مشکلات شغلی و زندگی نمی‌توانند ۲۴ ساعته از والدین سالخورده خود مراقبت کنند. با افزایش سن و به خصوص معلولیت افراد، نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل بسیار الزامی است.

زیرا توانایی افراد با افزایش سن کاهش می‌یابد و حتی گاهی قادر به انجام بسیاری از کارهای ساده و روتین زندگی خود نیستند؛ بنابراین برای انجام کارهای روزمره خود به دوستان و پرستار نیاز پیدا می‌کنند.

مراقبت از سالمندان و کودکان یکی از فعالیت‌هایی است که بسیاری از افراد نمی‌دانند چگونه باید آن را انجام دهند. نکته ای که بسیار مهم است و باید به آن توجه کرد این است که عواطف نقش بسیار مهمی در مراقبت از فرزندان و سالمندان دارند؛ اما در مقابل تفاوت‌های زیادی هم باید از این دو حرفه انتظار داشت.

به طور کلی یکی از حساس ترین مشاغل پرستاری از این عزیزان است و اگر با روش‌های آن آشنا نباشید هرگز نمی‌توانید در این کار موفق شوید، پس باید نهایت دقت را به کار ببرید. یادگیری تفاوت بین مراقبت از سالمندان و کودکان بسیار مهم است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

پرستار سالمند

زمانی که افراد به دوران پیری می‌رسند نیاز به بیشتر مراقبت و کمک در منزل دارند. در دوران پیری، افراد باید مراقب سایر شرایط این عزیزان هم باشند. همان‌طور که یک کودک به محبت و رفتار خوب احتیاج دارد، یک فرد مسن نیز از این قاعده مستثنی نیست. کارهای مختلفی که برای نگهداری از کودک باید انجام شود، باید برای سالمندان نیز به همین صورت پیش رو بگیریم، زیرا حتی سالمندان نیز قادر به تأمین هزینه زندگی خود نیستند.

سلامتی و پیری مسائل مهمی هستند. اغلب، بسیاری از سالمندان ممکن است از بیماری‌های جسمی یا روانی مزمن رنج ببرند که به دلیل سبک زندگی جوانی یا ارث ژنتیکی آنها است. بسیاری از بیماری‌هایی که در دوران سالمندی بروز می‌کنند، مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون، سالمندان را از انجام کارهای روزمره و زندگی عادی باز می‌دارد و در این مرحله فرد نیاز به مراقبت و بهره‌مندی از یک پرستار سالمند در منزل کرج را پیدا می‌کند.

به طور سنتی، زمانی که افراد به سن پیری می‌رسند و نیاز به مراقبت دارند، با فرزندان و خانواده درجه یک خود زندگی می‌کردند و این افراد همه سعی خود را داشتند تا از سالمندان به بهترین نحو مراقبت کنند.

در برخی موارد این روزها، فرزندان دیگر مانند قبل نمی‌توانند از والدین سالمند خود مراقبت کنند، در این صورت یکی از راه‌هایی که می‌توان برای این کار استفاده کرد، استخدام پرستار سالمند است. خانواده‌هایی که در بیشتر موارد به خاطر مشغله شغلی در خانه حضور ندارند و سالمند آن‌ها ساعت‌ها باید تنها بماند استخدام یک پرستار دلسوز و متعهد می‌تواند کمک بزرگی به آن‌ها کند.

هنگام مراقبت از سالمندان باید به نکات زیادی توجه کرد. اول اینکه این افراد بدنی خسته دارند و انواع بیماری‌ها در آنها ظاهر می‌شود، بنابراین توجه به سلامت جسمی و روحی سالمندان ضروری است.

رژیم غذایی در سالمندان نقش ویژه ای خواهد داشت. سالمندانی که رژیم غذایی مناسبی دارند و تمام گروه‌های غذایی را به طور متعادل مصرف می‌کنند، از سلامت جسمی و روحی خوبی برخوردار خواهند بود.

مورد بعدی ورزش در دوران پیری است. سالمندانی که ورزش می‌کنند از پیری زودرس افراد جلوگیری می‌کنند و دوران سالمندی بهتری خواهند داشت. ورزش باعث افزایش گردش خون در بدن می‌شود. افزایش سرعت گردش خون به رساندن بهتر اکسیژن به تمام سلول‌های بدن کمک می‌کند و در نهایت از بروز انواع بیماری‌ها و فرسودگی پیری جلوگیری خواهد کرد.

تمامی موارد ذکر شده در بالا مستلزم نظارت، راهنمایی و کمک افرادی است که از سالمندان مراقبت می‌کنند و دانش کافی برای انجام این کار را از قبل به دست آورده اند. این کار در واقع در بسیاری از موارد که سالمندان قادر به انجام وظایف روزمره خود نیستند، کاری زمان بر و تخصصی است.

پرستاری از کودک

پرستاری در هر سنی مهم است. اما دو دسته کودکان و سالمندان هستند که بیشتر از گروه‌های دیگر باید به آنها توجه و مراقبت شود. استخدام پرستار کودک باید به گونه ای انجام شود که بتوان به او اعتماد کامل را کرد. با توجه به کار والدین، تقاضا برای پرستار برای کودکان در سنین مختلف در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

مراقبت از کودک در خانه برای والدین یک نعمت است و می‌تواند به کودک کمک کند تا سریع‌تر مستقل شود، اما باید او را به خوبی بشناسید. پرستار کودک باید طوری انتخاب شود که با عادات و احساسات کودک شما ارتباط خوبی برقرار کند و در این رابطه کودک پیشرفت مناسبی را احساس کند و از طرفی فرد از همه لحاظ قابل اعتماد باشد.

پرستار کودک باید با صرف وقت و توسط پرسش از اطرافیان قابل اعتماد انتخاب شود. به گونه ای که قبلاً در جایی کار کرده باشد و بتوان به رزومه کاری او اطمینان کرد. حتی می‌توان در ابتدا قرارداد حقوقی کوتاه مدت منعقد کرد و در صورت موافقت ادامه داد.

بسیاری از والدین شاغل به دنبال گزینه‌های مقرون به صرفه برای مراقبت از فرزندان خود در زمانی هستند که در خانه حضور ندارند. برخی از والدین احساس می‌کنند که حضور یک خانم یا آقای غریبه در خانه که از تمام جزئیات زندگی آن‌ها آگاه است، راحت نیستند.

در نهایت، باید جوانب مثبت و منفی یک پرستار کودک را از قبل بسنجید و تصمیم بگیرید که کدام گزینه برای شما مناسب است. بسته به دیدگاه شما، آنچه که یک فرد به عنوان یک نقطه ضعف می‌بیند (مثلاً عدم تعامل اجتماعی کودک) ممکن است توسط دیگری به عنوان یک مزیت در نظر گرفته شود (مثلاً اجازه دادن به کودک برای آموزش در خانه)؛ بنابراین گرفتن پرستار بچه بستگی به موقعیت و رابطه شما دارد.

تفاوت‌های پرستاری کودکان با پرستاری سالمندان

تفاوت‌های پرستاری کودکان با پرستاری سالمندان

احساسات نقش مهمی در پرستاری کودکان و سالمندان دارند، اما تفاوت‌های مهمی نیز وجود دارد. مراقبت از کودک با اشتیاق همراه است و معمولاً یک پرستار کودک از مراقبت آن‌ها لذت می‌برد، اما در پرستاری از سالمندان شرایط متفاوت است و پرستاران سالمند باید با شکایت سالمندان، درد و رنج آن‌ها در هر زمانی کنار بیایند. اینکه سالمندان در تمام طول زندگی از فرزندان خود مراقبت می‌کنند و در این سن کودکان باید از آنها مراقبت کنند برای سالمندان بسیار سخت است.

– مراقبت و اجرا: مراقبت از کودک از بدو تولد و از بیمارستان شروع می‌شود و معمولاً تا دانشگاه ادامه می‌یابد و کودک شما همیشه در کنار شماست؛ در حالی که نگهداری از سالمند شرایط متفاوتی دارد. سالمندان بیشتر اوقات دور از خانه زندگی می‌کنند و بسته به شرایط جسمی و روحی خود به پرستاری غیر از فرزندان خود نیاز دارند. سالمندان خانه خود را دوست دارند، خانه سالمندان به هیچ وجه نمی‌تواند در زندگی آنها جا بیفتد و رفتن به این مکان‌ها برای خیلی از آن‌ها سخت و مشکل است.

– قدرت تفکر: مشاجره با کودکان با بحث با بزرگسالان بسیار متفاوت است و این کار کردن با سالمندان را برای پرستاران سخت می‌کند. با افزایش سن، بزرگسالان منفعل تر می‌شوند و به حرف پرستاران خود کمتر گوش می‌دهند، در حالی که پرستاران اطفال این مشکل را ندارند. در این صورت بهترین راه برای پرستاران سالمند کمک گرفتن از افراد متخصص در این زمینه است

– گذراندن زمان: پرستار کودک معمولاً قادر به پیش بینی روند رشد کودک هستند، اما این کار برای پرستاران سالمند بسیار دشوار است، زیرا تغییر شرایط جسمانی آنها قابل پیش بینی نیست. با گذشت زمان، پرستاران اطفال شاهد پیشرفت کودک هستند که امیدوارکننده است، اما پرستاران سالمند همیشه متوجه زوال سالمندان می‌شوند.

– مسائل مالی: هزینه نگهداری از سالمندان بیشتر از هزینه نگهداری از کودکان است و این امر به‌ویژه در خانواده‌هایی که هم فرزندان خردسال دارند و هم مراقبت از والدین سالخورده مشهود است. بسیاری از کودکان قبل از پیر شدن والدینشان برای هزینه‌های درمانی سالمندان پس انداز می‌کنند.

– خواهر و برادر: داشتن خواهر یا برادری که از کودک مراقبت می‌کند تفاوتی نمی‌کند، اما داشتن خواهر یا برادری که از والدین مراقبت می‌کند، بدون شک کار را آسان‌تر می‌کند.

– قدرت و اختیار: در طول زندگی ما والدین به ما می‌گویند که چه کار کنیم و بیشتر اوقات از آنها اطاعت می‌کنیم، اما در مراقبت از سالمندان این فرزندان هستند که به والدین خود می‌گویند که چه کاری باید انجام دهند. بدون شک این برخورد هر چند با مهربانی و دلسوزی باشد باعث رنجش آن‌ها خواهد شد.

– پیچیدگی‌ها: هنگام مراقبت از سالمند اتفاق‌های زیادی ممکن است رخ دهد. داروها، نوع مراقبت از سالمندان، انواع بیماری از جمله آلزایمر و … کار پرستار را سخت می‌کند، در حالی که مراقبت از کودکان معمولاً این مشکلات را ندارد.

– کمیت: در حالی که تعداد فرزندان متولد شده در دست خود شخص است و بر اساس شرایط اقتصادی و … آن را کنترل می‌کند، شرایط سالمندان در سنین بالا متغیر بوده و اطرافیان به هیچ عنوان نمی‌توانند از قبل در مورد آن برنامه ریزی کنند.

– مشکلات کاری: بسیاری از کودکان مشاغل ثابتی دارند و باید در محل کار حضور داشته باشند. برنامه ریزی برای مراقبت از کودک و والدین سالخورده دشوار است. معمولاً برای تسهیل در کار فرزندان باید یک پرستار برای سالمندان یا یک پرستار برای فرزندشان پیدا کرد تا آنها بتوانند کار خود را به موقع و سر وقت انجام دهند و پرستار از کودک و سالمند آن‌ها مراقبت کنند.

هزینه نگهداری سالمند و کودک

– هزینه نگهداری از سالمندان در خانه بیشتر از قیمت پرستار کودک است.

– هزینه نگهداری سالمندان در خانه باید توسط بچه‌ها در طول سالیان صرفه جویی شود تا در این مواقع با مشکل مواجه نشوند.

– در تعیین دستمزد پرستار عوامل متعددی در نظر گرفته می‌شود که مهم‌ترین آنها زمان پرستاری و خدماتی است که پرستار باید در حین نگهداری از سالمند ارائه دهد.

– یک پرستار می‌تواند 24 ساعت شبانه روز یا پاره وقت از سالمندان مراقبت کند؛ بنابراین حقوق پرستار با توجه به ساعات کار و خدماتی که ارائه می‌کند متغیر است.

– هزینه نگهداری کودک بسته به اینکه شما توسط مادر یار (تعویض پوشک، بازی، شست و شوی لباس‌های کودک، ماساژ کودک)، کودکیار (در امور منزل دخالت ندارد) و یا روان‌شناس (فعالیت در زمینه آموزش و کار با کودکانی که دارای اختلالات روان‌شناختی) نگهداری شود با هم فرق می‌کند.

– یک مطالعه توسط سازمان بین المللی پرستاری کودک نشان می‌دهد که میانگین حقوق و قیمت پرستاری از کودک بیشتر از پرستاری از نوزادان است.

– قیمت پرستار سالمند در منزل به عواملی مانند بیماری‌های سالمند، مشکلات حرکتی، مدت زمان حضور پرستار، موقعیت جغرافیایی درخواست کننده و پرستار، تعداد افراد حاضر در منزل و … بستگی دارد.

– هزینه‌های خدمات پرستاری در منزل سالانه توسط دیوان عالی بیمه و خدمات پزشکی به مراکز مراقبت و خدمات پرستاری ابلاغ می‌شود. لازم به ذکر است که شرایط خانواده‌ها و شغل مورد نظر آنها بسیار متفاوت است و می‌تواند بر مبلغ پرداختی تأثیر بگذارد.

سطح سواد پرستار سالمند و پرستار کودک

سطح سواد پرستار سالمند و پرستار کودک

مراقبت از سالمند در خانه نیاز به روحیه و انرژی دارد. پرستاری که برای سالمند خود انتخاب می‌کنید باید قوی و صبور باشد. این قدرت و صبر باعث می‌شود که سالمند در طول مراقبت احساس رضایت و راحتی کند.

استخدام پرستار کودک اقدامی است که نیاز به حساسیت دارد. مسلماً همه والدین دوست دارند فرزند خود را به یک پرستار ماهر و قابل اعتماد بسپارند. پرستار وظیفه دارد امنیت کودک را تضمین کند و رابطه خوبی با کودک برقرار کند. فراموش نکنید که برای استخدام پرستار باید از مراکز معتبر کمک بگیرید.

پرستار سالمند باید بداند که این افراد از نظر جسمی بسیار ضعیف هستند و می‌توانند به انواع بیماری‌ها مبتلا شوند، بنابراین توجه به سلامت جسمی و روحی سالمندان بسیار مهم است.

پرستاری که برای نگهداری از سالمندان به خانه شما می‌آید باید تحصیلات و دانش مناسبی داشته باشد. اگر پرستار سالمند در منزل تهران دانش لازم برای مراقبت از سالمند را داشته باشد، بهتر می‌تواند از سالمند شما مراقبت کند. زیرا علم و دانش لازم برای نگهداری را دارند و به مشکلات و موقعیت‌های مختلف به خوبی پاسخ می‌دهند.

همچنین، اگر سالمند شما از شرایط پزشکی خاصی رنج می‌برد، پرستار شما باید بداند که چگونه به درستی از یک فرد مراقبت کند؛ بنابراین لازم است پرستاری با دانش لازم برای مراقبت انتخاب شود.

Stethoscope

معرفی پزشکان و کلینیک ها

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *