ایمپلنت دیجیتال چیست؟

به احتمال زیاد با درمان دندان‌ها به روش ایمپلنت آشنایی دارید. زمانی‌که فردی دچار پوسیدگی شدید یا افتادگی دندان شود؛ یکی از روش‌های رایج برای جایگزینی دندان او؛ ایمپلنت بوده که به نوبه خود شگفتی‌ در حوزه دندانپزشکی محسوب می‌گردد. ایمپلنت همانند دندان طبیعی توسط آرواره‌ها محافظت شده و به بیمار این امکان را می‌دهد که از خوردن غذاهای مورد علاقه خود لذت برده و با اعتماد به نفسی بالا لبخند بزند. حال ایمپلنت دیجیتال چیست؟ این روش نوین، به متخصصان ایمپلنت کمک می‌کند تا فرایند درمان بیماران را بسیار راحت‌تر و با سرعت بیشتری انجام دهند.

ایمپلنت دیجیتال چیست؟

ایمپلنت دیجیتال

در جراحی ایمپلنت دیجیتال دندان، با استفاده از شبیه‌ساز کامپیوتر سه بعدی، وضعیت استخوان و جایگاه اعصاب دندان تشخیص داده می‌شود. متخصص جراحی لثه و ایمپلنت حاذق، با استفاده از این اطلاعات، با ایجاد کم‌ترین شکاف، به کاشت ایمپلنت می‌پردازد. از آن‌جایی‌که تمرکز اصلی ایمپلنت دیجیتال، ایجاد کوچک‌ترین شکاف است؛ درد ایجاد شده در این فرایند، از درمان معمولی ایمپلنت، به‌طور قابل ملاحظه‌ای کم‌تر خواهد بود.

در طی فرایند جراحی دیجیتال ایمپلنت، راهنمایی دقیق، در بالای دندان شما قرار می‌گیرد. این راهنما به جراح کمک می‌کند که بریدگی‌هایی بسیار دقیق و کوچک برای قرار دادن ایمپلنت ایجاد نماید. این راهنما همچنین، از آسیب‌زدن به اعصاب و دندان‌های اطراف جلوگیری به عمل می‌آورد.

مزایای ایمپلنت دیجیتال

مزایای ایمپلنت دیجیتال

نیاز است یادآور شویم که در فرایند ایمپلنت دیجیتال، بیمار همچنان از تمام مزایای ایمپلنت معمولی از قرار زیر برخوردار می‌شود:

  • ظاهر طبیعی دندان
  • عملکرد طبیعی دندان
  • عدم نیاز به مراقبت ویژه
  • تحریک آرواره برای نگهداری از استخوان‌بندی صورت
  • دوامی مادام‌العمر (تحقیقات بالینی طول عمر بالا‌تر از 30 سال ایمپلنت‌ها را اثبات کرده‌اند)

علاوه بر مزیت‌های ذکر شده که در بین تمامی انواع ایمپلنت‌ها مشترک هستند؛ ایمپلنت دیجیتال، مزایای زیر را نیز در برمی‌گیرد:

فرایند کوتا‌ه‌تر درمان

یکی از بهترین مزایای ایمپلنت دیجیتال در تهران و سایر کلانشهر ها، این است که درمان آن کم‌تر از ایمپلنت عادی به طول می‌انجامد. در حالی‌که درمان معمول ایمپلنت برای دو دندان تقریبا 130 دقیقه زمان می‌برد؛ با روش دیجیتال، تنها زمانی 15 دقیقه برای دو دندان کافی خواهد بود. این سرعت در عملکرد را مدیون اطلاعات پیشین کسب شده از تصاویر سه بعدی هستیم.

قرارگیری سریع‌تر روکش ایمپلنت بر اباتمنت

با ایمپلنت دیجیتال، به احتمال بسیار زیاد، در همان جلسه اول، روکش موقت بیمار در دهان او قرار می‌گیرد. همچنین، معمولاً 5 تا 7 روز پس از جلسه اول، ایمپلنت دائمی، جایگزین پروتز موقت خواهد شد. این مدت نسبت به میانگینسه الی چهار ماهه برای شیوه معمول ایمپلنت، به‌طور چشم‌گیری کم‌تر است.

فرایند بسیار راحت‌تر درمان

بسیاری از مردم از درد هنگام جراحی ایمپلنت، هراس دارند. اما با دارو‌های بیهوشی مدرن، بیمار هیچ‌گونه ناراحتی احساس نمی‌کند. به علاوه در این جراحی، از آن‌جایی‌که کوچک‌ترین شکاف ممکن ایجاد می‌شود؛ بخیه‌ای نیز لازم نخواهد بود. لازم به ذکر بوده که در روند درمان ایمپلنت دیجیتال، میزان خونریزی و ورم صورت، بسیار کم‌تر است.

مراجعه کمتر به مطب متخصص ایمپلنت

مراجعه کمتر به مطب متخصص ایمپلنت

در درمان عادی ایمپلنت، معمولا باید در هر مرحله از درمان، به مطب دندانپزشک معالج خود مراجعه کنید. در این حالت، معمولاً تعداد جلسات ملاقات‌های شما با دندانپزشک‌تان، 7 جلسه خواهد شد. اما با ایمپلنت دیجیتال، متخصص ایمپلنت بدون نیاز به حضور فیزیکی شما، با کار روی مدل دیجیتالی، بیشتر فرایند درمان را از قبل برنامه‌ریزی می‌نماید. این بدان معناست که تنها با 3 جلسه مراجعه به دندانپزشک متخصص، ایمپلنت خود را دریافت خواهید کرد.

دوره ترمیم کوتاه‌تر

به دلیل نبود شکاف‌های وسیع و بخیه‌ در فرایند جراحی دیجیتال، ترمیم پس از آن نیز، به زمان کوتاه‌تری نیاز خواهد داشت. با وجود این‌که قدرت تحمل درد در افراد مختلف متفاوت است، بیماران به احتمال بسیار زیاد با روش ایمپلنت دیجیتال، ناراحتی کم‌تری در ناحیه دهان و دندان خود احساس خواهند کرد.

اکلوژن(چفت شدن) بسیار عالی دندان‌ها

در روش معمولی، ابتدا ایمپلنت کاشته شده و سپس روکش ایمپلنت به آن متصل می‌گردد. گاهی اوقات، ایده‌آل‌ترین موقعیت قرارگیری ایمپلنت، برای تاج دندان مناسب نخواهد بود. این مسئله ممکن است از چفت‌شدگی مناسب دندان‌ها جلوگیری کند.

اما در روش دیجیتال، تمام بخش های  ایمپلنت به صورت هم‌زمان طراحی می‌شود. با تصمیم‌گیری در مورد بهترین محل کاشت ایمپلنت و شکل مناسب روکش ایمپلنت، مشکل بالا در مورد اکلوژن دندان‌ها در درمان با ایمپلنت دیجیتال، پیش نخواهد آمد.

دقت و ثبات بالاتر ایمپلنت

متخصص ایمپلنت، به عنوان بخشی از فرایند درمان، یک “راهنما” برای جراحی، طراحی و تولید می‌کند. این راهنما، محل قرارگیری دقیق ایمپلنت را نشان داده و نسبت به سایر انواع برنامه‌ریزی‌های درمان ایمپلنت، از دقت بالاتری برخوردار است. درصد انحراف قرارگیری ایمپلنت در روش دیجیتال، تنها 0.9 درجه بوده که این میزان در سایر راهنما‌های جراحی به‌طور میانگین 2.5 تا  4.9 درجه خواهد بود.

 

مراحل ایمپلنت دیجیتال

ایمپلنت دیجیتال و عادی در اکثر مراحل خود با یکدیگر تشابه داشته؛ و تنها در کسب اطلاعات از کامپیوتر‌های سه بعدی و اندازه شکاف کوچک‌تر که در روش دیجیتال مهیا می‌شود متمایز هستند. پس از این‌که متخصص ایمپلنت و بیمار، در مورد روش درمان با ایمپلنت دیجیتال به توافق رسیدند، اسکن‌ سه بعدی از ساختار دهان و دندان گرفته شده که به وسیله آن محل قرارگیری پایه ایمپلنت به‌طور دقیق مشخص می‌گردد.

سپس نوبت به جراحی می‌رسد. در این بخش است که ایمپلنت دیجیتال، مزایای خود را نمایان می‌کند. در درمان دیجیتال، کوچک‌ترین شکاف ممکن در لثه بیمار ایجاد شده و پایه ایمپلنت، در استخوان فک قرار داده می‌شود. سپس اباتمنت به پایه اتصال یافته و تا خارج از لثه بالا می‌آید. در نهایت دندان جدید، به ایمپلنت اتصال خواهد یافت.

سوالات متداول

  • آیا ایمپلنت دیجیتال، نسبت به سایر جراحی‌های ایمپلنت درد کم‌تری دارد؟

در ایمپلنت عادی، لثه باید به اندازه تمام طول بخشی که ایمپلنت در آن قرار می‌گیرد؛ شکافته شود. این مسئله دلیل روی آوردن بسیاری از افراد به ایمپلنت دیجیتال است. در جراحی به روش دیجیتال، به دلیل کوچک بودن شکاف، درد بسیار کم‌تری احساس شده و تورم صورت و لثه نیز روی نخواهد داد.

  • جراحی شکاف مینیمال چیست؟

جراحی مینیمال، بر اساس این باور شکل گرفته که بیماران باید کم‌ترین درد و ناراحتی را تحمل کرده و زمان بهبود آن‌ها نیز کوتاه‌ترین مدت ممکن باشد. در نتیجه، ایمپلنت دیجیتال، نوعی جراحی مینیمال است.

جمع بندی

درمان دندان از دست رفته با ایمپلنت با استفاده از روش عادی طولانی بوده؛ و ترمیم پس از جراحی آن، زمان‌بر و  همراه با احساس درد در بیمار خواهد بود. حال ایمپلنت دیجیتال چیست؟ و چرا به روش ایده‌آل‌تری نسبت به فرایند درمان قدیمی ایمپلنت تبدیل شده است؟ در روش ایمپلنت دیجیتال، جراح لثه و کاشت ایمپلنت، کوچک‌ترین شکاف ممکن را در لثه بیمار ایجاد کرده که علاوه بر خونریزی کم و عدم نیاز به بخیه، از مزایای متعدد دیگری نیز برخوردار است. 

Stethoscope

معرفی پزشکان و کلینیک ها

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *