آیا لیزر موهای زائد تاثیر گذار است؟

آیا لیزر موهای زائد تاثیر گذار است؟

برای رفع موهای زائد بدن در دنیای امروز کمتر کسی به استفاده از روش های سنتی مانند وکس و اپیلاسیون روی می آورد و امروزه دستگاه های لیزر موهای زائد تا حد بسیار خوبی توانسته اند جایگزین این روش های سنتی شوند. اما گاها شنیده می شود که برخی از افراد پس از چند جلسه هنوز نتوانسته اند به نتایج مطلوب خود دست یافته و به ناچار مجددا از روش های سنتی استفاده می کنند. در این مطلب به مقایسه روش های سنتی و نوین رفع موهای زائد بدن و همچنین عوامل تاثیرگذار در بهبود تاثیر لیزر درمانی برای این امر خواهیم پرداخت.

در ابتدا برای یک مقایسه کلی می توان اینگونه گفت که روش های سنتی رفع موهای زائد معمولا استفاده از تیغ ژیلت، موم، اپیلاسیون، بند و وکس می باشد که همگی در نگاه اول در مقایسه با لیزر موهای زائد هزینه های کمتری داشته و تقریبا همه توان پرداخت هزینه های آنها را دارند. اما نتیجه حاصله از آنها معمولا موقتی و موهای زائد خیلی زود و در کمتر از یک هفته مجددا شروع به رشد کرده که این رویش مجدد معمولا همراه با احساس خارش، جوش و کبودی همراه است و علاوه بر آن گاها موهای زائد تقویت شده و پرنگتر و ضخیم تر از قبل به رویش خود ادامه می دهند که این یعنی فرد مجددا نیاز است که اصلاح را تکرار و هر هفته یا حداکثر دو هفته یکبار آن را تجدید کند. در نتقطه مقابل روش مدرن رفع موهای زائد یعنی لیزر وجود دارد که انجام آن بدون درد بوده و پس از تکمیل دوره کامل آن که معمولا چهار تا شش جلسه با فواصل یک ماهه است تقریبا اکثر موهای زائد بدن فرد از بین رفته و برای همیشه رشد آن متوقف می شود. در این حالت اگر موهای کرکی و ضعیف همچنان رشد کنند نیز بسیار ضعیف و کم تراکم شده اما با تکرار یک بار لیزر در سال آنها نیز به احتمال زیاد از بین خواهند رفت.

پس می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که اگر چه هزینه های اولیه لیزر موهای زائد در مقایسه با روش های سنتی کمی زیاد بنظر می رسد اما در بلند مدت به دلیل توقف رشد موهای زائد بدن، هزینه آن یکباره بوده و از روش های سنتی کمتر خواهد بود. از طرفی نداشتن درد، خارش و جوش را می توان از دیگر مزایای استفاده از این روش مدرن دانست که در نهایت آسایش فرد را به دنبال خواهد داشت. پس منطقی است که یک بار برای همیشه با استفاده از لیزر موهای زائد از شر آنها خلاص شد.

حال نکته ای که گاها شنیده می شود این است که رفع دائمی موهای زائد با لیزر یک شعار تبلیغاتی است و بسیاری از افراد پس از انجام آن نتوانسته اند به نتیجه دلخواه خود دست یابند. از این رو و در پاسخ به این مورد باید گفت که در این مورد نیز مانند هر نوع عمل زیبایی یا پاکسازی دیگری می بایست اصولی رعایت شود که رعایت نکردن آنها منجر به نتیجه نامطلوب خواهد شد. بطور مثال کلینیک زیبایی که به آن مراجعه میکنید می بایست مجهز و معتبر باشد و انجام این کار در مراکز غیر تخصصی و با دستگاه های غیر استاندارد بطور قطع نمی تواند نتیجه خوبی داشته باشد اگر چه هزینه آن نسبت به مراکز معتبر کمتر به نظر آید. اما در نهایت مجبور به مراجعه به یک کلینیک زیبایی و انجام مجدد آن خواهید بود که این به معنی هزینه مجدد برای شما خواهد بود. بطور کلی عوامل تاثیر گذار در نتیجه مطلوب از لیزر موهای زائد بدن را می توان به موارد زیر طبقه بندی کرد.

اول اینکه حتما لیزر را در مراکز درمانی دارای مجوز و پزشک انجام دهید چرا که در این مراکز معمولا استاندارد های بهداشتی و تخصص تکنسین ها مورد آزمایش قرار گرفته و توسط سازمان های مربوطه تائید شده اند و این تا حد زیادی می تواند خیالتان را راحت کند. معمولا کلینیک های زیبایی که کار های جوانسازی پوست مانند هایفوتراپی، تزریق ژل و بوتاکس را بصورت تخصصی انجام می دهند مراکز معتبری هستند که بتوان برای لیزر نیز به آنها مراجعه نمود تا اینکه این کار را در یک باشگاه ورزشی انجام دهید. نکته بعدی دستگاه مورد استفاده بوده که می بایست با توجه به نوع پوست شما بهترین تکنولوژی لیزر برای شما انتخاب شود و مارک یا کشور سازنده دستگاه نمی تواند ملاک خوبی برای انتخاب دستگاه باشد. بطور مثال دستگاه الکساندریت با وجود گران قیمت بودن و تاثیرگذاری خوب آن در اکثر افراد، برای موهای بور و بلوند زیاد توصیه نمی شود و دستگاه اندیاگ برای این موارد بازخورد بهتری نشان داده است. پس این وظیفه پزشک شما هست که قبل از انجام لیزر، بهترین دستگاه را برای شما با توجه به ویژگی های موهای زائد شما انتخاب کند و این امر اهمیت معاینه قبل از لیزر را به خوبی نشان می دهد. نکته بعدی فواصل بین جلسات بوده که بسیار مهم و رعایت نکردن آن از اصلی ترین دلایل دست نیافتن به نتیجه مطلوب است. این موضوع به این جهت اهمیت داشته که زمانی که شما فواصل را بیش از آنچه به شما گفته است به تعویق می اندازید، ریشه های مو های زائد فرصت بازپروری یافته و قبل از اینکه کامل از بین بروند مجددا رشد کرده و خود را باز آفرینی می کنند. پس حتما فواصلی که توسط مرکز به شما برای جلسه بعدتان ارائه شده است را رعایت بفرمائید تا بتوانید به رفع 80 تا 95 درصدی موهای زائد خود دست یابید.

در پایان می توان اینگونه جمع بندی کرد که با رعایت اصول انجام لیزر موهای زائد و رعایت منظم فواصل بین جلسات می توان نتیجه مطلوبی از آن گرفت و در مقایسه با روش های سنتی رفع موهای زائد، راحتی بیشتر و هزینه های کمتری در بلند مدت متحمل شد.


Stethoscope

معرفی پزشکان و کلینیک ها

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *