آیا لوازم آرایشی باعث آسیب به سلامت پوست می‌شوند؟

برای بسیاری از افراد آرایش کردن یک عادت همیشگی و روزانه است. این موضوع می‌تواند تاثیرات مخرب و آسیب‌زایی برای پوست به همراه داشته باشد و دلیل اصلی آن هم وجود مواد شیمیایی مختلف در لوازم و مواد آرایشی است. عادات بد آرایشی می‌تواند منجر به آسیب‌های دائمی پوست شوند، از آکنه و پوست خشک گرفته تا پیر شدن پوست زودتر از حالت طبیعی. شما هم از جمله افرادی هستید که به صورت روزانه از لوازم آرایشی استفاده می‌کنید؟ ما در این مطلب قصد داریم تا آسیب‌هایی که لوازم آرایشی برای پوست به همراه دارند را بررسی کنیم. پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید.

آیا لوازم آرایشی باعث آسیب به سلامت پوست می‌شوند؟

آیا آرایش روزانه برای پوست مضر است؟

قبل از اینکه به سراغ خطرات و آسیب‌هایی که لوازم و مواد آرایشی برای پوست ما دارند برویم اجازه دهید به یک سوال اساسی و پر تکرار پاسخ دهیم. سوالی که ذهن بسیاری از مصرف‌کنندگان مواد آرایشی را مشغول کرده است. آیا آرایش روزانه برای پوست مضر است؟ نظر شما در این باره چیست؟

بدون شک استفاده از مواد آرایشی به صورت مداوم و روزانه عواقب خوبی به همراه ندارد. همان طور که می‌دانید مواد آرایشی دارای مقادیر متفاوت و مختلفی از مواد شیمیایی هستند. موادی که عملکرد طبیعی پوست را مختل کرده و همچنین باعث از بین رفتن سد محافظ پوست می‌شوند. این سد محافظ از ورود آلودگی‌ها و عوامل بیماری‌زا به پوست جلوگیری می‌کند. در حالی که مواد آرایشی این سپر محافظ را از بین می‌برد در نتیجه در معرض خطر این عوامل قرار خواهید گرفت.

البته به این موضوع دقت کنید این مسئله به معنی این نیست که هرگز نمی‌توانید آرایش کنید. در صورتی که از محصولات با کیفیت و دوستدار پوست استفاده کنید و عادات سالم آرایشی داشته باشید می‌توانید روزانه هم آرایش کنید. باز هم تکرار می‌کنیم، به شرطی که عادات سالم آرایشی و مراقبت از پوست داشته باشید.

عوارض خطرناک مواد آرایشی کدام‌اند؟

بهتر است به عنوان فردی که عادت استفاده از مواد آرایشی و زیبایی را دارد از عواقب و خطرات آن برای پوست‌تان آگاه باشید. عوارضی که در ادامه بررسی می‌کنیم از جمله خطراتی هستند که می‌توانند سلامت و شادابی پوست شما را تهدید کنند. همچنین اگر که اخیرا یکی از این عوارض را تجربه کرده‌اید وقت آن است تا کاری در قبال جلوگیری از پیشرفت آن انجام دهید.

منافذ بسته و مسدود شده پوست

اگر به طور مرتب آرایش می‌کنید و اغلب هم مدت زمان زیادی این مواد روی پوست‌تان باقی می‌ماند، امکان اینکه منافذ پوست‌تان بسته شود وجود دارد. همان طور که می‌دانید منافذ بسته جلوی نفس کشیدن پوست را می‌گیرد. شرایطی که بستر ابتلا به آکنه و ناهمواری‌های پوستی را فراهم می‌کند.

پیری زودرس و غیر طبیعی پوست

پیری زودرس و غیر طبیعی پوست یکی دیگر از خطرات و عوارض محتمل آرایش دائمی است. بخصوص اگر مواد آرایشی دائما در طول شبانه روز روی صورت‌تان باقی بماند. از طرفی بسیاری از افراد با اینکه از مواد آرایشی استفاده می‌کنند، به طور کلی کرم‌های ضد آفتاب را فراموش می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که در معرض آفتاب پوست در خطر بیشتری قرار بگیرد. در نهایت افزایش این چین و چروک‌ها و پف‌های دور چشم باعث پیری زودهنگام پوست می‌شوند.

پوست خشک یا چرب

مواد آرایشی دائمی می‌توانند پوست شما را خشک‌تر یا چرب‌تر از حالت معمول کنند. به علاوه اینکه، زمانی که افراد دارای پوست خشک از مواد آرایشی استفاده می‌کنند پوست‌شان بیشتر از چیزی که هست خشک می‌شود. شما می‌توانید با علائمی از جمله پوسته پوسته شدن یا وجود ترک‌های جزئی روی پوست متوجه پوست خشک‌تان شوید. از طرف دیگر اگر صورت‌تان براق باشد به این معنی است که پوست چربی دارید.

جوش زدن پوست

جوش زدن پوست

بروز جوش صورت می‌تواند به دلیل عدم تعادل هورمونی، استفاده برخی از داروها و حتی رژیم غذایی نامناسب باشد. از طرفی استفاده منظم از مواد آرایشی می‌تواند احتمال جوش زدن صورت را بیشتر هم بکند. به طور کلی متخصصین پوست توصیه می‌کنند افرادی که مستعد جوش و آکنه هستند کمتر از مواد آرایشی و شیمیایی استفاده کنند. همچنین برای اینکه مطمئن شوید جوش‌های صورت‌تان به دلیل مشکلات هورمونی یا غددی است یا خیر می‌توانید از یک دکتر فوق تخصص غدد کمک بگیرید و خیال خودتان را از این بابت راحت کنید.

حساسیت‌ پوستی

حساسیت‌های آلرژیک پوستی یکی از شایع‌ترین عوارض استفاده از مواد آرایشی است. حتی گاهی اوقات با اینکه مواد آرایشی کاملا شبیه به هم هستند اما مواد اولیه تشکیل‌دهنده‌شان در یک برند و برند دیگر متفاوت است. محصولاتی که شامل SLES یا پارابن هستند می‌توانند واکنش‌های آلرژیک را افزایش دهند. در نتیجه در حین خرید حواس‌تان به این موضوع باشد.

سرطان پوست

سرطان پوست یکی از رایج‌ترین سرطان‌ها در تمامی دنیا شناخته می‌شود. به علاوه اینکه تحقیقات نشان داده رابطه نزدیک و مستقیمی بین مصرف مواد آرایشی و احتمال بروز سرطان پوست وجود دارد. دلیل این موضوع وجود مواد خطرناکی از جمله قطران، زغال سنگ، آرسنیک و کروم در محصولات زیبایی و آرایشی است.

تغییر رنگ پوست

همان طور که گفتیم آرایش روزانه می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد، اما از طرفی خوابیدن با آرایش در طول شب می‌تواند به حد زیادی به پوست شما آسیب برساند. آرایش باقی مانده بر روی پوست می‌تواند بر فرآیند کلاژن سازی تاثیر مخربی داشته باشد. موضوعی که در نهایت به تغییر رنگ پوست ختم می‌شود.

چه زمان‌هایی نباید آرایش کنید؟

در دو حالت شما نباید آرایش داشته باشید، یکی در حین ورزش کردن و دیگری هم زمانی که تاریخ انقضای مواد آرایشی‌تان تمام شده است.

همان طور که می‌دانید در حین ورزش منافذ پوست کاملا باز هستند. اگر پوست خودتان را با مواد آرایشی بپوشانید از تنفس طبیعی آن جلوگیری می‌کنید و این موضوع می‌تواند باعث بروز جوش، عفونت و خط و خطوط شود.

خطر مواد آرایشی

چگونه خطر مواد آرایشی و عوارض آن‌ها را کمتر کنیم؟

شما می‌توانید با رعایت کردن نکاتی که در ادامه بررسی می‌کنیم خطرات و عوارض مواد آرایشی و زیبایی را به حداقل برسانید:

  • هر شب قبل از خواب صورت‌تان را از مواد آرایشی پاک کنید.

  • به طور منظم براش‌ها و برس‌های لوازم آرایشی‌تان را تمیز کنید.

  • به هیچ عنوان لوازم و مواد آرایشی‌ شخصی‌تان را با افراد دیگر به اشتراک نگذارید.

  • استفاده از کرم‌های ضد آفتاب را فراموش نکنید و آن‌ها را در اولویت خریدتان قرار دهید.

  • از یک مرطوب کننده مناسب پوست‌تان استفاده کنید تا از خشکی پوست جلوگیری کنید.

  • محصولات زیبایی و آرایشی درجه یک خریداری کنید، محصولاتی که مناسب پوست شما هستند.

  • در صورت بروز عوارض پوستی با یک متخصص مشورت کنید و در حین درمان از لوازم آرایشی استفاده نکنید. فراموش نکنید که تغییرات هورمونی می‌توانند یکی از دلایل مشکلات پوستی باشند، در نتیجه بهتر است که با یک متخصص زنان در این رابطه صحبت کنید

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم در رابطه با عوارض و آسیب‌های لوازم آرایشی صحبت کنیم. شما هم از آن دسته افرادی هستید که دوست دارند روزانه آرایش داشته باشند؟ در این حالت توصیه می‌کنیم به نکاتی که بالاتر گفتیم پایبند باشید تا کمترین خطری سلامت پوست شما را تهدید کند. فراموش نکنید که سلامت پوست شما می‌تواند از لحاظ ذهنی بر روی سلامت روان‌تان هم تاثیر بگذارد. پس چه بهتر که از پوست‌تان مراقبت کنید.

Stethoscope

معرفی پزشکان و کلینیک ها

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *