نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی | بایدها و نبایدهای که باید رعایت کنید!

بعد از عمل بینی چطوری بخوابیم ؟ در مورد نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی باید گفت که مربوط به مراقبت های بعد از عمل جراحی محسوب می‌شود و توجه و مراقبت شما بسیار اهمیت دارد.
نحوه عمل بینی به این شکل است که پوست را از بافت زیرین آن جدا می‎کنیم و فلاپی را بالا می‎ آوریم، زمانی که این جداسازی انجام می‎شود باعث تجمع خون و ترشحات و باعث ایجاد تورم می‎شود. در این زمان عروق خونی بینی و لنفاتیک بینی نیز قطع می‌شود که موجب تورم می‎شود، که به مرور زمان تورم از بین می‎رود. اگر در این مدت نحوه خوابیدن ما صحیح نباشد موجب می‎شود خون در یک محل جمع شود و باعث تورم شدیدتر شود. پس توصیه می‌شود که در صحیح خوابیدن شما منجر به بهبود سریعتر و رضایت شما از جراحی خواهد شد.

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی

مراقبت های بعد از عمل بینی 

برای گرفتن بهترین نتیجه بعد از عمل بینی باید مراقبت های بعد از عمل بینی را جدی بگیرید. از جمله این مراقبت ها را در ادامه توضیح خواهیم داد.

از کمپرس آب یخ استفاده کنید!

قبل از خواب می توانید از کمپرس آب یخ استفاده کنید. این کار می تواند روند بهبود را تسریع کند. کمپرس آب یخ می تواند به کاهش درد، رفع کبودی و تورم کمک شایانی کند. نحوه استفاده از کمپرس یخ تا 72 ساعت بعد از عمل به صورت دوره ای 5 دقیقه بگذارید به فاصله یک ربع ساعت پیشنهاد می شود. حتما قبل از خواب نیز از کمپرس یخ استفاده نمایید.

مصرف کافئین ممنوع!

بعد از عمل بینی به علت درد در بینی یا هر دلیلی دیگری ممکن است بی خواب شوید. مصرف کافئین می تواند موجب تشدید این کار شود. مصرف کافئین را به طور کامل قطع کنید. یا از مصرف آن تا چند ساعت قبل از خواب جدا خودداری کنید. 

روی شکم نباید بخوابید!

خوابیدن روی شکم بعد از عمل ممنوع می باشد چراکه کار بسیار خطرناکی است. زیرا این کار می تواند موجب به بینی فشار اضافی وارد کرده و غضروف هایی که در حال بازسازی هستند را تخریب کند. 

چگونه بعد از عمل بینی باید بخوابیم ؟ 

بعد از عمل بینی چگونه بخوابیم ؟! نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی باید چگونه باشد ؟! این سوالی است که باید ذهنتان را به خود مشغول کند، چرا که برای رسیدن به بهترین نتیجه چگونه خوابیدن بعد از عمل بینی بسیار اهمیت دارد. زیباجو برای بهبود سریعتر نیاز به استراحت دارد، زیرا زمانی که فرد به خواب عمیق می رود هورمون هایی در بدن ترشح می شوند که باعث می شود روند بهبود سریع تر انجام شود. دراز کشیدن بعد از عمل بینی به کاهش تورم بینی شما کمک می کند. 

با رعایت فاصله از دیگران بخوابید!

بعد از عمل حتما باید از هرگونه ضربه ای که ممکن است به بینی شما وارد شود جلوگیری کنید. به همین دلیل بهتر است تنها بخوابید. در صورت نیاز نیز بهتر است فرد با فاصله از شما بخوابد. بعد از جراحی بهتر است تنها بخوابید که در مراحل اولیه بهبودی باید از ضربه و تکان خوردن شدید بینی در برابر هر چیزی جلوگیری شود، مخصوصا از خوابیدن در کنار کودکان خودداری کنید چرا که ممکن است در اثر برخورد ناگهانی دست کودک با بینی شما دچار مشکلاتی شوید.

بعد از عمل بینی به پشت بخوابید!

برای کاهش فشار به بینی و خطرات دیگر بهتر است بعد از عمل به پشت یا به اصطلاح طاق باز بخوابید. نکته دیگری که باید توجه کنید این است که باید سر شما تحت زاویه 45 درجه یا بیشتر قرار بگیرد. بعد از عمل حتماً تا 72 ساعت برای استراحت شما می توانید با قرار دادن چند بالش روی هم این شرایط را فراهم کنید. وقتی سر بالاتر از بدن قرار بگیرد اثر جاذبه به حداقل مقدار ممکن می رسد و نتیجتا موجب کاهش تورم خواهد شد. برای اینکه به طرفین غلت نخورید می توانید از بالش های بیشتری در طرفین خود استفاده کنید. همچنین در زیر زانوهای خود بالش قرار دهید تا دردهای کمر کاهش یابد. 
حداقل در 3 روز اول نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی به این شکل است که هنگام خوابیدن سر خود را بالاتر از بدن قرار دهید، این کار را برای خالی کردن مایعات میان بافتی است که از بینی و سر و صورت خارج شوند.
همانطور که گفته شد در روزهای اولیه بعد از جراحی به علت خونریزی هایی که در زیر پوست شما است، مایعاتی که از رگ ها خارج می‎شوند زیر پوست جمع می‌شوند باعث تورم در قسمت بینی و صورت شما می‎شود. به همین علت بهتر است سر بالاتر از بدن قرار داشته باشد تا مایعات میان بافتی از بینی و سر و صورت شما خارج شود.
در حالت نشسته و ایستاده مشکلی ایجاد نمی‌شود زیرا سر بالاتر از بدن قرار دارد اما در حالت خوابیده بهتر است از دو یا سه بالش زیر سر خود استفاده کنید. در چند ماه‌های اولیه از نمک کمتر استفاده کنید، برای اینکه استفاده از آن باعث تجمع مایعات و تورم می‌شود. وقتی هم که سر بالاتر از بدن قرار بگیرد هنگام خوابیدن، باعث می‌شود که خون به سمت پاها برود و تورم بینی و صورت جلوگیری می‎کند.

به پهلو خوابیدن بعد از عمل بینی

به پهلو خوابیدن بعد از عمل بینی

یکی از سوالات مشترکی که بین افرادی که تمایل به عمل زیبایی بینی دارند این است که آیا می‌توانند بعد از عمل بینی به پهلو بخوابند! بله می‌توانید، البته بهتر است بعد از دو هفته به این شکل بخوابید نباید بینی خود را به زمین فشار دهید. البته در صورتی که از 2 یا 3 بالش استفاده کنید این اتفاق نمی‌افتد.

پهلو به پهلو شدن بعد از عمل بینی

نیاز نیست که به حالت صاف و در یک حالت قرار بگیرید و می ‎توانید هنگام خواب جابجا شوید، پهلو به پهلو شدن نیز مشکلی ندارد. فقط نباید به بینی ‎تان فشار وارد شود.
بعد از چند روز (حداکثر 3 روز) می‎توانید تعداد بالش‎ها را کم کنید. بعد از تقریبا یک هفته بعد از عمل بینی با نظر پزشک می‎توانید به حالت عادی بخوابید و از این پهلو به آن پهلو شوید، و دیگر محدودیتی برایتان وجود نخواهد داشت.

رژیم غذایی بعد از جراحی بینی

  • محدودیت های غذایی خاصی وجود ندارد اما بهتر است از مصرف غذاها و میوه هایی که نیاز به جویدن یا گاز زدن دارند به خصوص در روزهای ابتدایی اجتناب کنید.
  • همانطور که قبلا اشاره شد بعد از جراحی از نمک استفاده نکنید چرا که موجب تورم صورت و بینی شما می‌شود.
  • همچنین از آبمیوه های ترش نیز میل نکنید.
  • غذاهایی که اصلا میل نکردید را بعد از جراحی هم میل نکنید.
  • خوردن غذاهای جویدنی نیز ممنوع می‎باشد.
  • می‎توانید چند ساعت بعد از جراحی آب و مایعات بنوشید.
  • از نوشیدن قهوه نیز خودداری کنید زیرا با داروهای مسکن و آنتی بیوتیک که جراح بینی شما تجویز کرده است در تداخل است، توصیه می‌شود که به جای نوشیدن قهوه یک فنجان دم کرده نعناع یا سایر گیاهان دارویی و چای بدون کافئین در شب قبل از رفتن به رختخواب، می‌تواند به شما برای خوابی راحت‌ کمک کند.
Stethoscope

معرفی پزشکان و کلینیک ها

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *