کبد چرب انواع و علائم و درمان آن

رژیم غذایی اشتباه و استفاده از غذاهای آماده و چرب و عادت های بد غذایی همه دست در دست هم داده اند تا با بیماری به نام کبد چرب آشنا شوید. این بیماری زمانی به وجود می آید که میزان چربی کبد افزایش می یابد. برای اطلاع از این بیماری با مجله زیبا بمان همراه باشید.

کبد شما بزرگترین عضو بدن است. به بدن شما کمک می کند تا غذا را هضم کند ، انرژی را ذخیره کند و سموم را از بین ببرد و فعالیت های ویتامین ها را امکان پذیر می کند و مواد زائد را دفع می کند. همانطور که پیش تر نیز اشاره شد این بیماری به دلیل وجود چربی بیش از اندازه در سلول های کبد به وجود می آید. اما درجه این بیماری متفاوت است اگر این بیماری به سلول های کبد آسیب وارد کرده باشد ، خطرناک است. اما اگر زودتر پی به این بیماری ببرید زودتر می توان از عوارض خطرناک آن جلوگیری کرد.

انواع کبد چرب

کبد چرب به سه درجه تقسیم بندی می شود. که به توضیح هر یک می پردازیم:

کبد چرب گرید یک

درجه اول ساده ترین نوعه این بیماری است که زمانی که چربی کبد بین 5 الی 10 درصد می شود به وجود می آید و معمولا با مصرف دارو و رعایت رژیم غذایی بهبود می یابد. این مرحله علائم کمتری دارد و در صورت تشخیص به موقع مراحل درمان به راحتی پیشرفت خواهد داشت. تشخیص این درجه معمولا در نتایج آزمایش نشان می دهد که آنزیم های کبدی بالا است و آنزیم ALT در آزمایش خون بالا می باشد.

افرادی که به این درجه از کبد چرب مبتلا هستند باید توجه داشته باشند که بعد از درمان نیازمند به رعایت نکات غذایی هستند ، در صورت عدم توجه به نکات علاوه بر برگشت بیماری ، ممکن است بیماری پیشرفت کرده و به درجات بالاتری از این بیماری مبتلا شوید.

کبد چرب گرید دو

در کبد چرب درجه دو چربی بیشتر به عنوان تری گلیسیرید ذخیره می شود. این چربی  واکسن هایی در سلول ها ایجاد می کند و بیشتر محتویات سلول را جابه جا می کند و آنها را از کار می اندازد. این درجه از بیماری اگر درمان شد می تواند خطرناک باشد. درمان این درجه نیز با توجه علت آن متفاوت است اما نکته ای که واضح است ، باید در کنار مراقبت های پزشکی ، رزیم های غذایی مناسبی نیز داشت.

کبد چرب گرید سه

ار آن به عنوان خطرناک ترین درجه بیماری یاد می کنند. تجمع چربی در این نوع در سرتاسر کبد مشاهده می شود. در این مرحله است که رنگ پوست بیمار زرد می شود و نشا از جدی بودن بیماری است. شریان ها و رگ ها در حال تلاش برای پمپ کردن مواد مغذی و خارج کردن سموم هستند اما بیماری به مرحله ی خطرناکی رسیده است و کبد در صورت عدم توجه توانایی خود را به مرور از دست می دهد و این موضوع کشنده خواهد بود.

سیروز کبدی که در کبد چرب گرید 3 اتفاق می افتد. سیروز کبدی در واقع زخم شدن شدید کبد و یا ضعیف شدن کبد در مراحل پایانی است.

کبد چرب الکی

یکی از رایج ترین نوع این بیماری کبد چرب الکی است که همانطور که از اسم آن مشخص است ، بر اثر مصرف بیش از اندازه الکل به وجود می آید. الکل مانع از انجام وظایف کبد می شود و اجتماع چربی ها در کبد این بیماری را به وجود می آورد.

کنار گذاشتن الکل م تواند به بهبود بیماری کمک کند ، اما مصرف دوباره آن می تواند باعث پیشرفت آن شود.تصمیم با خود شماست!

تشخیص و درمان کبد چرب

چه افرادی در معرض این بیماری قرار دارند؟

افرادی که مبتلا به بیماری دیابت ، هپاتیت و فشار خون و چاقی و اضافه وزن هستند، باید آزمایشات سالانه و ماهانه را در این باره جدی بگیرند. این آزمایشات در افراد میانسال اهمیت بیشتری پیدا می کنند . اگر در آزمایشات شما میزان چربی خون و تری گلیسیرید بالاست ، حتما این موضوع را جدی گرفته و آنزیم های کبدی را بررسی کنید.

افرادی که از دارو های سرطانی و دارو های خاص مصرف می کنند و همچنین افرادی که داروهایی همچون راکوتان مصرف می کنند باید به صورت دوره ای آزمایشات کبدی را انجام داده تا اگر میزان چربی کبد افزایش پیدا کرد ، پزشک مصرف دارو ها را متوقف ویا دارو های جایگزین را تجویز کند.

همچنین افرادی که برنامه غذایی نا منظم دارند و غذاهای چرب و فست فود و غذاهایی مانند سرخ کردنی ها و کله پاچه و … زیاد مصرف می کنند ، و در کنارش فعالیت زیادی ندارند ، شدیدا مستعد این بیماری هستند.

علائم

از مهم ترین این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • خستگی . بی حالی و گیجی
  • کاهش اشتها
  • کاهش وزن و لاغری
  • حالت تهوع
  • احساس در در بالای شکم
  • زردی پوست
  • بزرگ شدن شکم
  • مشخص شدن رگ های شکم

تشخیص و درمان

پزشک برای تشخیص ابتدا قد و وزن شما را بررسی می کند و قطعا درباره تاریخچه بیماری های شما ، همچون مصرف الکل سوال خواهد کرد. درباره داروهای مصرفیتان نیز سوال خواهد کرد. در ابتدا شما قطعا باید آزمایشات خونی تجویز شده برای بررسی آنزیم ها و چربی های خون انجام دهید.

 در صورت لزوم و تشخیص پزشک اگر نیاز به سونوگرافی، سی تی اسکن و اسکن MRI  بود نیز باید برای تشخیص این بیماری انجام شود. در انتها شاید نیاز به نمونه برداری از کبد جهت مشخص شدن میزان آسیب به کبد خواهد بود. اما در هر حال نکته پر اهمیت در همه بیماری ها تشخیص به موقع است که به درمان کمک شایانی می کند.

 

جهت درمان با توجه گرید روش های درمانی متفاوتی و دارو های متفاوتی وجود دارد ، اگر این بیماری به مراحل بالاتری برسد بسیار خطرناک است و می تواند منجر به سرطان کبد و زخم کبد شود که با ایجاد نارسایی کبدی در انتها نیاز به پیوند کبد خواهد بود.

افرادی که علت بروز این بیماری به خاطر چاقیشان هست ، مسلما در کنار مصرف دارو ها باید به دنبال کاهش وزن از طریق رژیم غذایی مناسب باشند. عادت های بد غذایی خود را کنار بگذارید و مصرف سبزیجات و میوه ها را فراموش نکنید. مصرف الکل را به طور کل فراموش کنید. در رژیم های غذایی خود از ماهی و سویا استفاده کنید.

ورزش کنید و سبزیجات و میوه ها را در سبد غذایی خود قرار دهید

Stethoscope

معرفی پزشکان و کلینیک ها

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *