طب سنتی چیست؟

طب سنتی

گرد آمدن علوم نظری و علمی مجموعا طب سنتی را به وجود می آورد و برای تشخیص ، پیشگیری و درمان بیماری ها استفاده میشود. از تجربه و باور های بومی فرهنگ های مختلف دستجات مهارت ها و اعمالی به دست می آید برای تشخیص و درمان بیماری ها که گذشته ای 3000 ساله در ایران دارد و کتاب هایی از قبیل کتاب های ابن  سینا و زکریای رازی باقی مانده است. به همراه طب سنتی میتوان تشخیص داد که با چه  غذاهایی سازگار هستید و با داشتن تغذیه ی مناسب خودتان را در برابر مشکلات گوارشی و هر مشکلی حاصل از تغذیه نامناسب حفظ کنید.

دسته ی بیماری ها در طب سنتی

در طب سنتی بیماری ها به سه دسته تقسم شده اند (سوء مزاجی، سوء ترکیبی و بیماری های تفرق و اتصال) دسته افرادی که به غذاهای متناسب با بدن خود از هر نظر مانند سردی یا گرمی توجه ندارند جزو دسته بیماری سوء مزاجی هستندو همچنین افرادی که در ابتدای به دنیا آمدن نقصی در بدن خود دارند جزو دسته ی دوم نام برده یعنی سوء ترکیبی هستند و افراد بیمار دسته سوم یعنی بیماری تفرق و اتصال افرادی هستند که قسمتی از بدنشان دچار شکستگی ، جوش خوردگی نا متناسب و یا افرادی نقص در حرکت دارند.

مواد غذایی سرد و گرم در طب سنتی

مواد غذایی سرد: طب سنتی در مورد مواد غذایی سرد این نظر داشته است که ارزش منفی غذایی داشتند همچنین باعث بی حالی و سستی میشوند و از مشکلات دیگرش رنگ پریدگی ، کم حوصلگی و پر خوابی دانسته.

مواد غذایی گرم: عقیده های طب سنتی برای مواد غذایی گرم این است که این دسته از مواد میتوانند باعث فشار خون، کم خوابی و بر افروختگی چهره بشوند.

طب سنتی

چند نمونه از درمان های طب سنتی

گیاه درمانی

گونه های زیادی از گیاهان در ایران شناخته شده و برخی از آن ها در طب سنتی کاربرد چشم گیری دارند و برای درمان  بیماری ها به صورت دمنوش و خوراکی استفاده و یا از آن در غذاها استفاده میشود.از 2500 گونه شناخته شده گیاهان 300 تا 400 نوع در طب سنتی به کار برده می شود. گیاهان در طب سنتی استفاده ی زیادی دارند و این به سبب خاصیت های جادویی آنهاست.

شاید ندانید که یک گیاه کوچک میتواند 72 نوع بلا را رفع کند سیاه دانه همان دانه ی کوچکی است که این کار انجام میدهد. گیاه گلرنگ یک گیاه با خواص های ضد التهاب ، ضد نفخ و ضد سرطان است که عفونت های زنانه و همچنین زردی را درمان میکند. سرخارگل یکی از مهم ترین گیاهان دارویی به ویژه در طب سنتی می باشد که برای مقاوم سازی بدن مفید بوده و از فراورده هایش برای درمان سرماخوردگی ، عفونت و گلودرد استفاده شده همچنین شما را در برابر مسمومی تمقاوم میکند.این گیاه را میتوانید برای درمان برخی از بیماری های کوچک و بزرگ استفاده کنید. تعداد و خواص این گیاهان به اینجا محدود نمیشود مقدار زیادی از این نوع گیاهان در طبیعت وجود داشته و استفاده میشوند.

درمان با ماساژ و یا Massage therapy

با مقداری ورزیدگی بدن میتوان بیماری های اسکلتی ،گوارشی ،عضلانی و حتی افسردگی و سردرد را درمان کرد و جریان خون و اکسیژن رسانی در بدن را بهبود بخشید. ماساژ یک درمان مفید در طب سنتی بوده نه تنها به عنوان درمان بلکه برای پیشگیری از هر یک از مشکلات نام برده کاربرد دارد. اگر بخواهم با چند نوع از این ماساژ ها آشنا شویم ایروودا ، یومیهو، تای ماساژ ، ماساژ های آرامبخش یا زیبایی جز گزینه ها هستند.

افراد زیادی از ماساژ استفاده میکنند از فواید ای درمان میتوان به کاهش درد ، کاهش استرس ، افزایش تمدد اعصاب ، کنترل کردن اضطراب و افسردگی اشاره کرد.

شیاتسو یا Shiatsu: در طب سنتی افرادی که دچار افسردگی و یا کم خوابی هستند از این دمان استفاده میکنند . به این صورت است که با انگشتان به نقاط حیاتی بدن فشار وارد میشود .

حجامت یا Cupping

در طب سنتی حجامت از روش های خونگیری بوده برای افرادی که چربی خون ، غلظت خون ،آسم و سردرد های میگرنی استفاده میشود. حجامت برای افرادی که اعتیاد به مواد مخدر دارند نیز کاربرد دارد. حکیم ابوعلی سینا در مورد یکی از فواید حجامت میگوید:اگر فردی بر اثر سکته ی قلبی مرد برای 72 ساعت او را دفع نکنید که دزمان آن حجامت است.حجامت فواید عجیبی به همراه دارد برای مثال رفع لاغری و افزایش حجاب ، درمان کم خونی و بیماری های پوستی و درمان درد کمر و دیسک کمر .

بادکش درمانی یا  Dry cupping: بادکش درمانی که در طب سنتی به حجامت خشک نیز شناخته میشود که با مکش برخی از قسمت های بدن مواد را از نقطه ای مشخص پراکنده می کند و برای انبساط عروقی بدن کاربرد دارد. اگر افرادی توسط سکته مغذی دچار فلجی شده باشد بادکش درمانی ، درمانی بسیار مفید برای آنهاست.

انجام بادكش و چرخاندن لیوان روی بدن افراد فلج شده ناشی از سكته مغزی و قلبی، باعث بهبودی می شود.در بعضی بیماران انجام بادكش با تركیبی از روغن های مخصوص باید صورت گیرد.

درمان با زالو یا Leech therapy: در زالو ماده هیرودین وجود دارد که جای به خصوصی  در طب سنتی دارد. زالو درمانی در تصفیه و رقیق کردن خون ، رفع گرفتگی رگها، سردردهای مزمن، عفونت ها و واریس وجود به خصوصی دارد.

راه درمان برخی از بیماری ها در طب سنتی

ایدز ،سنگ کلیه و مثانه و تقویت سیستم ایمنی بدن : در طب سنتی برای درمان این بیماری ها و تقویت سیستم ایمنی بدن خارشتر پیشنهاد شده است.

تقویت سیستم گوارشی و دفع سموم بدن: میوه ها جایگاه مهمی در زندگی انسان دارد و بسیار سرشار از خواص و فواید ی هستند که به بدن ما کمک میکنند. گلابی از آن میوه های کاربردی است که از آبش برای تنظیم سیستم گوارشی و تقویتش میتوانید استفاده کنید و بدنتان را از سموم پاک کنید.این میوه ی جادویی تنگی نفس و سرفه های ممتد را نیز درمان میکند.

یبوست:یبوست یک بیماری گوارشی آزار دهنده است ودر طب سنتی برای افرادی که یبوست به ویژه اگر شدید است یک  نوشیدنی مفید وجود دارد که گامی بلند برای درمان محسوب میشود.  2 قاشق خاکشیر را در  لیوان آب جوش ریخته و روی لیوان را بپوشانید تا دم بکشد؛ سپس با کمی عسل یا نبات  ناشتا یا با معده خالی بخورید.

کم خونی: در طب سنتی ترکیب سه نوع شیره ی انگور ، خرما و توت مانند قرص اهن و حتی بهتر از آن عمل میکند.

گرفتگی رگ های قلب ، چربی خون ، درد مفاصل ، ضعف اعصاب و عفونت ادرار: اگر جز افرادی هستید که به هر یک از مشکلات نام برده دچار هستید برای شما یک ذاه حل بسیار عالی و تاثیر گذار در این مقاله وجود دارد. مصرف روزی یک قاشق از ترکیب سیر خرد شده در ابغوره به درمان مشکل شما کمک میکند.

Stethoscope

معرفی پزشکان و کلینیک ها

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *