پروتز سینه | انواع پروتز ها و مزایا و معایب این جراحی

پروتز سینه

پروتز سینه نوعی سینه مصنوعی است که در آن شکل تمام یا بخشی از پستان برداشته می شود و به جای آن پروتز قرار می دهند. پروتز سریعترین روش برای پر کردن فضایی پستان داشت. پروتز برای بسیاری از خانم ها بخصوص بعد از از دست دادن يا جراحی پستان مناسب است.

بیشتر پروتز های پستان از ژل سیلیکونی نرم ساخته می شوند تا شبیه به شکل طبیعی پستان یا بخشی از آن باشند. همينطورسطح بیرونی نرم و صافي دارند است .

بسیاری از زنانی که در اثر سرطان پستان مقداری از سينه آن ها برداشته شده است برای بازسازی و زيبايی سينه ،از پروتز استفاده كرده اند. با این وجود ، ممکن است برای زنانی که سینه آنها به طور طبیعی از نظر اندازه و شکل با یکدیگر تفاوت دارد ، پروتز مفید باشد .

معمولاً در عرض شش تا هشت هفته زمانی که ناحیه زخم سينه كه بر اثر جراحی ايجاد شده، کاملاً بهبود یابد و ورم آن کاهش یابد ،می توانید از  پروتز دائمی سیلیکون استفاده کنید.انجام پروتز اغلب در بیمارستان انجام می گيرد و توسط یک متخصص آموزش دیده و دستگاه های پيشرفته انجام می شود، تصمیم به استفاده از پروتز سینه بسیار شخصی است و مبتنی بر احساسات ، خواسته ها ، سبک زندگی و سایر عوامل ديگر است. 

تاريخچه پروتز سینه

اولین پروتز پستان سیلیکوني در اوایل دهه شصت مورد استفاده قرار گرفت و در طول سالها تغییرات و ساختارهای مختلفی در ساختار آن ایجاد شده است.  بازسازی سینه بطور فزاینده ای رو به افزايش است وهمه رادیولوژیست ها باید بتوانند ظاهر طبیعی پستان براي زنان اسيب ديده فراهم كنند. این کار با هدف مرور یافته های طبیعی و غیر طبیعی زنان تحت عمل جراحی سرطان پستان قرار گرفته اند با استفاده از سونوگرافی ، ماموگرافی و تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی انجام شده است.

انواع پروتز سینه

پروتزها در شکل ها ، اندازه ها و رنگ های متنوعی قرار دارند و می توان انها را با یک سینه بند معمولی یا سینه بند ماستکتومی پوشید. سینه بند ماستکتومی یک قسمتي دارد که برای پروتز دوخته شده است. 

پروتز موقت

پروتز موقت ، یک فرم نرم و سبک است که می توان در داخل لباس یا درون سینه بند قرار داده شود. این ماده از موادی ساخته شده است که ناحیه به ناحيه اسيب ديده سينه صدمه نخواهد زد و در استفاده راحتي دارد و ورم ناشی از عمل جراحی را کاهش مي دهد.

هنگام انتخاب پروتز سينه، پروتز را در سینه بند خود امتحان کنید به اين ترتيب كه سعی کنید فرم آن تا حد ممکن و از هر زاویه اي با شکل سینه مطابقت داشته باشد. فرم پروتز باید خوب به نظر برسد و در آن احساس راحتی کنيد. 

 فروشگاه های مختلف مارک های متفاوتي ارائه مي دهند  و اگر نتوانید پروتزهایی پیدا کنید که برای تان مفید باشد ، می توانید یک پروتز سفارشی تهیه و اماده کنید.

پروتز دائمی

پروتز دائمی به گونه ای طراحی شده است که ظاهري مانند پستان طبیعی دارد. این ماده از سیلیکون ساخته شده است. برخی پروتزهای دائمی با نوع مخصوص چسب به طور مستقیم روی پوست سینه متصل می شوند .  در ابتدا ممكنه پروتز دائمی پستان به شما احساس سنگینی دست دهد اما استفاده چند ساعته در روز از آن به تنظیم آن کمک می کند و با گذشت زمان پروتز طبیعی تر خواهد شد.

دو هفته بعد از جراحی سینه می توانید به فعالیت های روز مره خود ادامه دهید. . این زمان باعث می شود تا برش جراحی و ورم بدن شما بهبود یابد. پروتز دائمی اگر به درستی در بدن قرار گيرد ، از مشکلات کمر و گردن  درد کمک می کند و شکل طبیعی به بدن می بخشد. هزینه پروتز سینه دائمی نيز توسط بیمه خدمات درمانی استان یا کشور تأمین مي شود.

مراجعه به بهترین جراح پروتز سینه قطعا به شما در به دست آوردن نتیجه مناسب کمک خواهد کرد.

انواع پروتز سینه

پروتز جزئی

پروتز جزئی برای زنانی است که بخشی از پستان خود را برداشته اند. در اينصورت پروتز در داخل سینه بند برای پر کردن شكل و ظاهر نا مناسب پستان قرار مي گيرد. اين نوع پروتز نيز از ماده سیلیکونی ساخته شده است.

بیشتر زنانی که جراحی پستان انجام داده اند برای جایگزینی بافت از دست رفته پستان نیازی به پروتز ندارند. در برخی موارد ، جراح با برداشتن مقدار زیادی از بافت سینه شكل آن را پستان ناهموار مي كند شما می توانید پروتز جزئی (که به آن اکولایزر نیز گفته می شود) را روی پستان قرار دهيد تا ظاهری کامل تر داشته باشد.

کدام سبک از پروتزهای سینه باید انتخاب شود؟

پروتزها در سبک های مختلف ، شکل ، وزن ، رنگ و مواد و با طیف وسیعی ارائه می شوند. پروتزها در انواع مختلفی از اشکال و اندازه ها وجود دارد و از موادی ساخته شده اند که بسيار شبیه به سینه طبیعی هستند. انتخاب پروتز متناسب بسيار مهم است.

این پروتز دارای انواع های مختلفی است براي مواردي طراحی شده اند که در آن همه بافت سینه برداشته شده است  و پروتز  در برخي موارد  كاملا در داخل سینه قرار مي گيرد.همچنين پروتز از نظر اندازه ، شکل و رنگ پوست بايد با سینه مطابقت داشته باشد. 

پروتزهای پستان  در چه اشکالي ایجاد می شوند؟ 

پروتزهای پستان به شکل متقارن یا نامتقارن وجود دارند.

پروتزمتقارن 

پروتزمتقارن معمولاً شکلی بیضی یا مثلثی دارد که در دو طرف چپ یا راست قابل پوشیدن است.

نامتقارن 

معمولاً این موارد برای خانمهایی که جراحی در قسمت تحتانی  و یا دیواره سینه فوقانی انجام داده اند مناسب است. با این حال ، توسط زنانی که جراحی گسترده ای نيز انجام نداده اند نيز ، مورد استفاده قرار ميگیرند و بطور خاص در سمت چپ یا راست قابل پوشيدن هستند.

پروتزهای سینه داراي چه وزني هستند؟ 

بسیاری از زنانی که به دلیل سرطان سینه تحت درمان هاي جراحی لامپکتومی ، ماستکتومی یا ماستکتومی قرار گرفته اند ، مورد استفاده قرار مي گيرد.پروتز سیلیکونی مشابه پستان طبیعی است و یکی از مزایای آن این است که به تقارن بدن کمک می کند .

پروتزهای سیلیکوني در وزن های مختلفی قرار دارند ومناسب ترین وزن آنها بستگی به وزن پستان سالم دارد ، یا اگر هر دو سینه را برداشته اید ، می توانید وزنی را انتخاب کنید که احساس راحتي و سبك تري داشته باشيد.پروتز با وزن مناسب باعث ميشود احساس تعادل بیشتری داشته باشید

بیشتر پروتزها از سیلیکون ساخته شده اند ، که یک ماده ژله اي نرم است.برخی از پروتزها از پلی پروپیلن ساخته شده اند. این قالب ها در سینه بند شکل می گیرند .

چگونه باید از پروتزها مراقبت كرد؟ 

متخصص پروتز اطلاعاتی در مورد نحوه مراقبت از انوع خاص پروتز به شما می دهد. اگر توصیه هایی راجع به مراقبت از پروتز خود را رعایت كنيد. به طور کلی ، بهتر به دنبال پروتز سینه از جنس سیلیکوني باشید  و روزانه آن را با آب گرم و صابون بشویید و با حوله خشک کنید. اگر پروتز چسبنده دارید بايد از مواد و محصولات خاصی برای تمیز نگه داشتن آنها استفاده کنید. 

زماني که از پروتز استفاده نمی کنید ، آن را در داخل جعبه ي مخصوص به خود ، قرار دهيد. همچنين مراقب باشید که پروتز را به اشیاء تیز گیر نکنید  و به آن آسیب نرسد .

مزایای داشتن پروتز سینه

پوشیدن پروتز سینه یک انتخاب شخصی است و داراي مزایای زير مي باشد:

  • از سینه و جای زخم محافظت می کند
  • به تعادل وضعیت سينه ها کمک می کند
  • سوتين و سينه ها را بالا نگه می دارند
  • به جلوگیری از بروز مشکلات خمیدگی ستون فقرات ، افتادگی شانه و درد عضلانی در گردن و كمر کمک می کند

چه زمان بعد از عمل می توان از پروتز استفاده كرد؟

همیشه باید با پزشک خود مشورت کنید که چطور از پروتزها استفاده كنيد، زيرا بسته به جراحی و بهبودی ان برای هر زن متفاوت است. اکثر خانمها پس از عمل جراحی می توانند ظرف دو تا هشت هفته پروتز (فرم پستان) بپوشند و برخي ديگر می توانند بلافاصله بعد از عمل جراحي از آن استفاده كنند.

چگونه می توان محصولات پروتز را خریداری كرد؟

خريد از فروشگاه هاي تخصصی سرطان  که علاوه پروتز سینه و سوتين خدمات دیگری نيز ارائه می دهند. برخلاف برخی از فروشگاه های لباس زیر زنانه فروشگاه هايي وجود دارد كه نیازهای خانم های مبتلا به سرطان سینه را تأمین می كنند و انواع مختلفي از مارک های مختلف پروتز را دارا هستند.

پروتز را از طریق اینترنت نمی فروشند زیرا این محصولات باید توسط یک متخصص متوصيه و انتخاب شوند. علاوه بر اين بدن هر زن متفاوت است و بیشتر زنان تنها به پروتزي نیاز دارند که مطابقت با ظاهر سینه آنها باشد. 

آیا براي خريد پروتز به نسخه دكتر نياز است؟

پزشک معمولاً نسخه ای از فرم سینه را تجويز مي كند كه مجوز ویژه ای دارد. یک نسخه معمولی برای پروتز سینه و سینه بند به شرح زیر است:  پروتز سینه برای (راست ، چپ ، یا دو طرفه) و تشخيص مقدار پروتز براي سينه.

لطفا توجه داشته باشید که اگر اخیراً تغییری در بدن شما رخ داده باشد مانند افزایش وزن یا کاهش آن ، نياز به پروتز جدید داريد. 

Stethoscope

معرفی پزشکان و کلینیک ها

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *